1 Tenaga yang paling kuat di dunia yang 1 ini adalah kasih sayang. Tanpa kasih sayang kita tak akan ber 1. Hormati dan sayangilah kerana Allah yang 1. Kita, 1 Agama, 1 Al-Quran, 1 Kiblat, 1 hari Merdeka, 1 hari raya, 1 Negara dan 1 Dunia. Jangan kerana 1 sebab kita bermusuh antara 1 sama lain. Kekuatkan ikatan 1 ini semoga tercapai 1 matlamat iaitu Sinar Kasih Sayang 1 Dunia...
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Pernah saya dengar kata² yang boleh dikongsi bersama
|Ilmu bukan pada orang dewasa @ orang yang belajar tinggi sahaja, jadi janganlah kita tunjuk ego seolah kita mengetahui segalanya. Walaupun sesuatu teguran positif @ ilmu datang dari seorang budak kecil. Terimalah|

Terima Kasih Pada Yang Sudi Ziarah Disini, Pandangan Sahabat² mungkin lebih baik dari saya. Sama²lah kita berkongsi ilmu untuk hari ini dan masa depan kita dan semua... Sampaikan Komen Pendapat sahabat...Mudah²an kita dapat memperbaiki diri menjadi lebih baik.Terima Kasih...
Perjalanan Kisah Kasih Azriey... http://www.facebook.com/sinarmawaddah

Tuesday, December 28, 2010

Cara Berkawan Dan Bertunang Sebelum Kahwin


Apakah yang dimaksudkan nak kahwin baru boleh berkawan dengan perempuan ?
Bolehkah berkawan dengan perempuan bukan mahram ?
Apakah hukum berkahwin dengan perempuan yang tak pernah dilihat ?
Apakah hukum cincin pertunangan ?
Apakah hukum maskahwin ?
Bolehkah dalam bertunang bawa keluar berjalan - jalan, Apakah hukumnya ?

Jawapan daripada Ustaz Azhar Idrus...

Friday, December 17, 2010

Kisah pengalaman CINTA seorang Ustaz

Cinta ? Semua orang NORMAL ingin dicintai dan menyintai... Tapi berapa ramai yg melahirkan pengalaman cinta pertama dengan baik ? Ramai yang tewas kerana tanpa ILMU CINTA DAN KEBERKATAN dalam mengharungi cinta... Belajarlah dari pengalaman BERILMU "tak kira dari pengalaman sendiri @ orang" semoga lahir cinta itu dengan keberkatan dan bahagia selamanya...

JOMM! DENGAR PENGALAMAN USTAZ JAMNUL AZHAR

Thursday, December 09, 2010

CINTA | Engkau Memberi Aku Merasa |


Jika Kau pandai MEMBERI DAN MEMAHAMI, kau mesti tahu...

*Kekuatan CINTA DAN KASIH SAYANG bukan terletak pada KECANTIKKAN, KEKAYAAN, KESERASIAN, WAJAH SEIRAS DLL tapi ianya terletak pada KEBERKATAN dalam mengharungi perjalanan suka duka bersama...

*Cinta sejati hadir bermula dengan KATA2 bukan RUPA. Cinta ikhlas lahir dari pandangan hati, bukan pandangan mata. Bila kata2 itu memukau hati, rupa dah tak jadi KEUTAMAAN dalam membina kebahgiaan. "sebab itulah cinta tak kenal siapa, Akibat panahan ayat POWER".

"INI ADALAH REALITI KEHIDUPAN, BAYI BARU LAHIR TAK DAPAT MELIHAT APA DISEKELILINGNYA LAGI. IA HANYA DAPAT MENDENGAR, KASIHNYA PADA IBUBAPA BERMULA DARI SUARA YANG DIDENGARNYA BUKAN DARI PANDANGANNYA SEBAB ITU WALAU BAPA MUKA BENGIS PUN BAYI TAK NANGIS" DAN TAKUT MELIHATNYA..."

Oleh itu,

JIKA NAK MEMIKAT KEKASIH DAN MENGHARAP IANYA BERKEKALAN, PELIHARALAH KATA2 YANG BOLEH MENAMBAT HATI SELAMA - LAMANYA, SEMOGA DENGAN USAHA ITU IA JADI AMALAN DIRI DAN BOLEH PELIHARA SEMUA INSAN DISEKELILING.

Kebanyakkan orang sekarang pelihara kebahgiaan rumahtangga dengan MEMELIHARA Wajah lebih dari memelihara HATI kan ??? INGAT, KASIH SAYANG TERLETAK DIHATI BUKAN DIWAJAH... Peliharalah HATI melebihi pelihara WAJAH.


InsyaAllah pasti MENERIMA KEBAHGIAAN YANG DIIMPIKAN...

_________________________________________________________________________

PERSOALAN:

Tapi kebanyakan orang sekarang memandang paras rupa bukan hati ?

saya menjawab berdasarkan "KIASAN" MEKARNYA BUNGA :

kalau ingin miliki CINTA kenalah memberi dulu baru dapat merasa cinta itu... KALAU DAH MEMBERI TAPI TAK DAPAT JUGA MERASA BERERTI SALAH MEMBERI..BERILAH PADA YANG TAHU MENILAINYA...

| "TAPI INGAT JANGAN TERLALU MEMBERI PADA SIPENCINTA DISAAT BERCINTA SEBELUM KAHWIN, MEMBERI SEKADAR INGIN MENDEKATI DAN MEMUDAHKAN JALAN MENERUSKAN PERJUANGAN HDP BERSAMA KELAK DGN KEBERKATAN". |

Contoh:
MEMBERI DAN MERASA
---------------------------
Kita mahu sebuah pokok itu cantik dan mekar berbunga...
KITA KENALAH MEMBERI penjagaan yang cukup "Mestilah BERILMU", pasti kita dapat merasa KECANTIKKANNYA...

SALAH MEMBERI
-------------------
Kita mahu sebuah pokok itu cantik dan mekar berbunga...
KITA MAIN BEDAL SAJA MEMBAJA, SIRAM, RACUN DLL "TANPA ILMU", mesti takkan dapat melihat KECANTIKKANNYA....

*** Begitulah juga CINTA, ENGKAU MEMBERI AKU MERASA :)

BERILAH PADA YANG TAHU MENILAINYA
----------------------------------------------
Kita mahu sebuah pokok itu cantik dan mekar berbunga...
JIKA INGINKAN KECANTIKKAN BUNGA ITU MEKAR, TANAMLAH BUNGA YANG KITA YAKIN DAPAT MELIHAT IA MEKAR BERBUNGA DENGAN ILMU YANG ADA, JANGAN KITA TANAM BUNGA YANG KITA RASA SENDIRI RASA SUSAH UNTUK IA MEKAR BERBUNGA KERANA BERKEMUNGKINAN TAKKAN MEKAR DAN KEMUNGKINAN AKAN MEMBUATKAN KITA KECEWA SAHAJA...

***SAMALAH DENGAN CINTA, jangan kejar yang terlalu sukar DICAPAI....

P/S:
Pilihlah pasangan yang sekufu jangan pilih yang jauh berbeza dari kita ... "SAMA CANTIK SAMA PADAN. Perlu diambil kira dalam banyak pekara bukan bererti pada wajah sahaja".

CARILAH KEBERKATAN UNTUK KEKUATAN PERCINTAAN... KECANTIKKAN DAN KEKAYAAN ITU TAK SALAH, YANG MENJADI SALAHNYA APABILA KECANTIKKAN DAN KEKAYAAN ITU TANPA IMAN DAN AMAL.

Thursday, December 02, 2010

Carilah Buku ini | Satu Rasa Dua Hati |



Perkahwinan… ia boleh menjadi kebun percintaan,
boleh juga menjadi pusara percintaan!

SATU RASA DUA HATI merupakan sebuah buku yang menarik dan patut dimiliki oleh setiap insan yang sudah berkahwin. Malahan yang sedang membuat perancangan untuk mendirikan rumah tangga pun digalakkan untuk mengambil isi buku ini sebagai panduan dalam melayari bahtera perkahwinan kelak.

Gagasan fikiran, landasan hati dan jalur emosi penulis yang disampaikan dalam bentuk penceritaan, dialog dan monolog ternyata memberikan satu kefahaman yang amat mudah dan mendalam untuk difahami oleh pembaca bagi menghayatinya.

Berdasarkan pandangan saya, buku ini terbahagi kepada tiga fasa perhubungan yakni sebelum berkahwin, sudah berkahwin dan akhir perkahwinan (usia emas).

Sekarang, ramai lelaki dan kaum wanita berebut-rebut untuk mendapatkan pasangan yang soleh/solehah. Walaupun diri terasa jahat atau tidak sempurna, ia tetap juga berkeinginan untuk mendapatkan pasangan yang patuh kepada agama. Tetapi bagaimana?

Maka, dalam mendapatkan pasangan hidup yang soleh/solehah, seseorang itu haruslah memperbaiki diri terlebih dahulu. Jadi kan diri sendiri seorang yang patuh kepada Allah swt dengan meningkatkan ketaqwaan dan keimanan kepada-Nya. Maka, kesudahannya peluang untuk pasangan yang diidamkan menjadi kenyataan dengan niat ikhlas kerana Allah swt.

Seterusnya dalam buku ini, ia juga menerapkan persoalan-persoalan yang biasa berlaku dalam alam rumah tangga dengan penyampaian jawapan secara berhemah dan santai melalui dialog perbualan dan monolog dalaman penulis. Sesekali diselitkan dengan ilustrasi berkenaan dengan pokok persoalan yang dikemukakan.

Misalnya, dalam persoalan penceraian yang semakin berlarutan dalam kehidupan masyarakat kini. Mengapa perkara ini berlaku? Maka, penulis telah memberikan sedikit pendedahan yang cukup mengesankan berdasarkan realiti dalam sesebuah kehidupan pasangan berkahwin yang mungkin terabai dan tidak dipedulikan tanpa sedar. Contohnya dalam bab “Imarahkan Masjid Di Rumah Kita” dan “Jual Mahal pada Suami”.

Sesungguhnya, saya rasa bertuah untuk memiliki buku ini kerana ia bakal menjadi peringatan kepada diri untuk mencipta kebahagiaan dalam rumah tangga serta menyemarakkan lagi cinta saya bersama isteri dan bakal anak-anak.

Tajuk buku : Satu Rasa Dua Hati
Penulis : Ustaz Pahrol Mohd Juoi

Wednesday, November 17, 2010

Hukum Minyak Wangi Beralkohol

Persoalan:
Saya keliru tentang hukum memakai minyak wangi beralkohol didalam sembahyang. Setengah pendapat berkata alkohol itu najis jadi tidak sah sembahyang kita. Tolong jelaskan..

Jawapan:
Alkohol yang terdapat di dalam minyak wangi boleh dipakai dan dibawa sembahyang..
Sumber dari: Soal Jawab JAIS

________________________________________________________________

Apakah hukum penggunaan minyak wangi beralkohol dalam solat ?
JAWAPAN UZAR: ( HUKUM PERFUME BERALKOHOL)

Jawapan seperti berikut :-

1) Harus dan sah solat, walaupun menggunakan minyak wangi beralkohol. Ini kerana bukan semua alkohol adalah najis. Para Ulama menyebut alkohol najis berdasarkan hadith nabi yang memberi isyarat bahawa arak itu najis. Ia diambil dari ayat al-Quran yang menyebut :


"Arak, tenung dan tilik nasib, lemparan kayu nasib adalah kekotoran ('rijs') dari hasil kerja Syaitan " (Al-Maidah; 90).

Dan dari hadith oleh Abu Tha`laba al-Khushani di dalam sohih al-Bukhari dan Muslim:

"Wahai Nabi Allah, kami tinggal di tanah Ahli Kitab, bolehkah kami makan & minum di dalam bekas mereka?" Nabi membalas : "Sekiranya kamu mendapati bekas selain bekasan mereka, maka jangan menggunakannya, sekiranya kamu gagal mendapatkan selainnya, maka hendaklah kamu basuh bekas itu dahulu dan kemudian makanlah menggunakannya "

Imam An-Nawawi (Syarah Sohih Muslim 13/14:86) dan Imam As-Shawkani ( Naylul Awtar, 1/71) menyebut "Maksud larangan makan menggunakan bekas-bekas mereka menunjukkan apa yang mereka masak dan minum menggunakan arak adalah kernana ia dihukum sebagai najis"

Hasilnya kesemua ulama empat mazhab sebelum itu pun telah menyebut bahawa arak adalah Najis.

1) Mazhab Hanafi, menurut kitab al-Fiqh al-Islami wa adillatuh (6/158) menyebut bahawa jika terdapat setitik arak sebesar syiling di baju seseorang, maka solatnya menjadi batal.

2) Mazhab Maliki, disebut oleh Ibn Rushd dalam Bidayat al-mujtahid (2/125); "Tiada satu jenis pun dari alkohol, bangkai dan najis boleh digunakan kecuali untuk tujuan perubatan"

3) Mazhab Shafi`i, arak disebut najis sebagaimana disebut oleh Imam An-nawawi di dalam al-Majmu` 2/569-570 (dipetik dari Imam al-Ghazali);

4) Demikian juga menurut mazhab Hanbali ( Ibn Quddama, al-Mughni, 9/152).

Benar 70 % atau lebih dalam arak adalah alkohol, tetapi ia jenis "Denatured alcohol" yang telah diproses untuk tujuan memberikan kemabukkan. Sila rujuk Denatured Alcohol . Adapun, alkohol yang ada di dalam minyak wangi adalah bukan jenis ethanol yang sama dengan apa yang ada di dalam arak, ia menggunakan ‘Absolute ethanol' iaitu satu jenis alkohol dengan hanya sedikit air dan campuran lain (maka kesannya juga berbeza dari kesan arak, malah ia tidak lagi digelar arak, barangsiapa yang meminumnya pula, ia mungkin boleh membawa seseorang itu ke alam barzakh dengan segera ! dan bukannya mabuk.

Kesimpulannya, menggunakan minyak wangi beralkohol adalah dikira suci dan tidak menjejaskan solat seseorang. Itulah pendapat saya berdasarkan hujjah di atas dan demikian juga pandangan yang diberi oleh guru-guru saya seperti Prof. Dr Abd Fatah Idris melalui kitabnya dan Syeikh Prof Dr Fadhal Hassan Abbas melalui kuliahnya.

BAGAIMANAPUN, AKHIR-AKHIR INI SAYA MENDAPAT INFOMASI TIDAK RASMI BAHAWA TERDAPAT PERFUME DARI BARAT YANG JUGA MEMPUNYAI ELEEMN 'LARD' ATAU BABI DI DALAMNYA. JIKA BENAR, MAKA ia adalah diharamkan dan tidak sah di bawa di dalam solat.

Cuma sumber yang menyatakannya adalah masih tidak kukuh dan saya tidak menumpukan kajian terhadap hal babi dalam minyak wangi. jawapan saya hanya menumpukan isu hukum alkohol.

Sumber dari : UZAR "Ustaz Zaharuddin"

Kemaskini dan Ulang kembali |6/24/09 Tarikh Asal |

Wednesday, November 10, 2010

Perbezaan Antara Percaya Dengan Yakin

Suatu hari, di suatu tempat yang jauh dari negara kita ini, berlangsunglah satu pertunjukan kemahiran. Tetapi pertunjukan ini amat luar biasa dan menakjubkan sekali. Seorang penembak akan menunjukkan kemahirannya menembak sebiji epal di atas kepala sebuah patung. Selepas membedek beberapa ketika, dia menarik picu pistolnya dan tembakannya tepat mengenai epal tersebut.

Kemudian dia bertanya, “Apakah tuan-tuan percaya saya seorang penembak yang cekap?”

Semua orang menjawab, “Ya, kami percaya.”

Kemudian dia menutup matanya dengan kain hitam. Untuk memastikan dia benar-benar tidak boleh melihat, kapas di letakkan di atas kelopak matanya terlebih dahulu sebelum di ikat dengan kain hitam tersebut. Seperti tadi, sebiji epal diletakkan di atas kepala sebuah patung. Kemudian dia membedek lalu menarik picu pistolnya. Tepat mengenai sasarannya!

Semua yang hadir bertepuk tangan dan memuji-muji kehebatan penembak ini. Dalam pada itu si penembak tadi pun bertanya, “Apakah tuan-tuan percaya saya seorang penembak yang cekap?”

Semua orang menjawab, “Ya, kami percaya.” Sudah ada yang melontarkan duit ke dalam topi yang memang telah disediakan.

“Baik, sekarang tuan-tuan semakin percaya dengan kebolehan saya, mahukah tuan-tuan jika saya tunjukkan lagi kehebatan saya untuk menambah kepercayaan tuan-tuan?”

Semua orang menjawab, “Mahu!”

“Jika begitu, saya akan meletakkan sebiji epal di atas kepala tuan-tuan. Saya akan menembak epal berkenaan tanpa mencederakan tuan-tuan. Saya jamin tuan-tuan tidak akan cedera. Siapakah yang sudi membantu saya menjayakan pertunjukan ini?”

Senyap. Tiada sesiapa menjawab.

“Tuan-tuan telah melihat kepakaran saya. Saya telah membuktikan kepada tuan-tuan saya boleh menembak dengan tepat walaupun dengan mata yang tertutup. Tuan-tuan juga telah mengatakan tuan-tuan percaya dengan kehebatan saya. Ada sesiapa yang sudi?” tanya penembak itu lagi.

Para penonton tersengih-sengih, tiada seorang pun yang berani tampil ke depan. Akhirnya pertunjukan itu dibatalkan dan tidak pernah sampai ke penyudah.

Mengapakah tiada seorang pun yang berani tampil ke hadapan, padahal mereka telah melihat sendiri kehebatan penembak berkenaan melakukan kerjanya? Jawapannya mereka percaya tetapi tidak yakin.

Kesimpulanya
kita percaya bahawa Allah itu wujud,kita percaya bahawa wujudnya syurga dan neraka, tetapi sejauh manakah kita yakin akan semua ini. Allah S.W.T dah beri akal yg sempurna untuk memikirkan hukum hakam Allah. Tetapi masih ramai lagi manusia sering abaikan solat... mengumpat... maksiat... tapi pada masa yang sama mengaku percaya ALLAH MAHA MELIHAT. Mungkin mereka hanya percaya tetapi tidak yakin ataupun masih tak sampai kepada tahap yg mampu dizahirkan dalam bentuk tindakan. Sebenarnya untuk sampai ke tahap yakin ini seseorang itu haruslah memerlukan iman dan taqwa yang tinggi kepada Allah SWT.

Wallahu'Alam...
Kemaskini dan Ulang kembali |6/25/10 Tarikh Asal |

Saturday, November 06, 2010

Kenapa pengantin risau untuk BERKAHWIN ???

Khas Untuk Orang Bujang Dan Yang Merancang Untuk Kahwin.
Apa yang Orang Bujang Mesti Tahu Tentang Kos Kahwin ?

Anda tahu perkahwinan tu yang paling penting adalah ijab, qabul, anda, pasangan anda, saksi dan wali. Err… dan juga sijil pra-perkahwinan dan ujian HIV.

Maskahwin boleh hutang tapi siapa berhutang janganlah bernafsu sangat untuk sentuh-sentuh anak dara orang oooi …

Mengadakan kenduri kahwin adalah perkara yang sangat dianjurkan sekalipun hanya dengan menyembelih seekor kambing. Tetapi budaya di Malaysia, susahlah nak cukup dengan perkara macam tu sahaja.

Mari kita lihat apa yang perlu anda sediakan beserta ongkosnya sekali.

(Ini adalah kos anggaran untuk kebanyakan daripada kita. Status Siti Nurhaliza tidak masuk ya.)

Kos # 1 - Maskahwin

Ini kena rujuk negeri sebelah perempuan. Walaupun nilainya (dari sudut kos) rendah, tapi kalau anda terlupa sediakan susah juga tu. Kalau berhutang, isteri ada hak kata, “Nehi kanda…!” bila anda cuba usik-mengusik.

Kos # 2 - Duit Hantaran

Ini bergantung kepada keluarga. Tetapi pengalaman saya apabila mengadakan seminar-seminar keusahawanan di universiti, bila ditanya isu ini, paling sikit siswi-siswi ni minta wang hantaran adalah RM 10,000. Level Diploma pun diorang dah mintak begitu tau sekarang.

Ada juga keluarga ikut nilai hantaran seperti mana yang telah ditetapkan sebelum ini macam perkahwinan kakak / adik perempuan sebelum ini. Duit hantaran ini ada keluarga jadikan ia duit belanja hangus. Ia digunakan untuk kos kenduri. Ada juga keluarga yang berikan semua kepada pengantin perempuan.


Kos # 3 - Barang kemas seperti cincin perkahwinan dan lain-lain.

Kosnya berubah-ubah mengikut harga pasaran emas. Siapa yang melangsungkan perkahwinan waktu harga emas tengah tinggi nasib lah.
Sediakan lah sekitar RM 3,000 - RM 5,000
.

Kos # 4 - Barang hantaran lain

Kasut. Baju. Kek. Buah. Telekung. al-Quran. Sirih. Coklat. Standard lah tuh.
Yang tak ikut standard adalah seperti handphone, PS3, laptop.
Sediakan lah sekitar RM 1,000 untuk barang hantaran standard.
Itu belum campur kos buat perhiasan barang hantaran.


Kos # 5 - Baju nikah

Selalunya baju ini ditempah. Boleh pakai masa hari raya yang pertama sebagai suami isteri. Baju lelaki selalunya lebih murah dari baju perempuan.
RM 200 - RM 600.

Kos # 6 - Baju Bersanding / Baju Pengantin

Baju ini selalunya disewa. Cukup-cukuplah tu jadi raja. Kita layak jadi raja sehari je. Baju tu tak pakai dah di waktu lain melainkan anda mengidam nak bernikah lagi.
RM 1,000 - RM 2,500.


Kos # 7 - Mekap

Selalunya dipakejkan dengan set baju pengantin. Tetapi masih boleh dapatkan secara berasingan.
RM 200 - RM 500.


Kos # 8 - Set Pelamin

Selalunya dipakejkan bersama set baju pengantin dan mekap. Tetapi masih boleh dapatkan secara berasingan.
RM 500 - RM 1000.


Kos # 9 - Jurugambar

Takkan lah nak suruh jurugambar biasa-biasa ambil kan gambar untuk anda. Ini hari istimewa anda bukan ?
RM 1000 - RM 3000


Kos # 10 - Duit untuk jurunikah dan saksi

Perkahwinan di Selangor ada duit yang perlu anda bayar kepada jurunikah dan para saksi. Sila rujuk ke pejabat agama negeri masing-masing.
Kos sekitar RM 150.


Kos # 11 Kad Jemputan

Ada yang murah dan ada yang mahal. Paling murah photostat sendiri. Ada orang kisah kita jemput guna sms, email dan website. Ada orang yang tidak. Mahu kad juga.
Kalau satu kad RM 0.50 / kad dan kalau jemputannya dah 1000 orang ?
Style sekarang selalunya dibuat sekali untuk kedua-dua pihak.
RM 500 - RM 3,000

Ini adalah kos yang selalunya ditanggung oleh pengantin sahaja dan tidak membabitkan keluarga. Jumlahnya (mengikut anggaran kos terendah) adalah
RM 17,550

Dan berikut adalah kos yang selalunya ditanggung bersama oleh keluarga (tidak semestinya). Jadi kalau ibu bapa minta anda bayar kan juga, kena lah bayar juga. Kan ini kenduri untuk anda.


Kos # 12 Duit khemah / Sewa dewan

Untuk pihak perempuan yang gunakan konsep belanja hangus, ia akan ditanggung sebahagian oleh duit hantaran.

Sewa khemah adalah lebih murah dari menyewa dewan. Tapi tak semua orang ada halaman rumah yang sesuai untuk kenduri.
RM 2,500 - RM 10,000


Kos # 13 Duit makan kenduri

Untuk pihak perempuan yang gunakan konsep belanja hangus, ia akan ditanggung sebahagian oleh duit hantaran. Masak sendiri adalah lebih murah dari catering. Tetapi lebih banyak guna tenaga kerja.

Kalau di kawasan lembah Klang dapat catering menawarkan RM 10 / kepala dah cukup rendah dah tu.
RM 10,000 - RM 20,000

Kos # 14 Bilik pengantin

Katil. Cadar. Tilam. Almari. Langsir.

Ada keluarga yang dah ada “bilik pengantin” khas. Jadi, selagi mana tiada pasangan adik-beradik lain yang akan berkahwin, maka “pengantin baru” akan menghuni di situ.
Yang kena beli semua, ingat murah ka?
RM 1,500 - RM 5,000.


Kos # 15 Doorgift

Gula-gula. Telur. Sapu tangan. Apa - apa lah.

Walaupun kosnya barangkali cuma RM 1 / item tapi kalau dah tetamunya mencecah 1000 orang ? Untuk sedara lagi. Untuk keluarga sebelah sana lagi.
RM 1000 - RM 3000.


Kos # 16 Untuk bertandang ke rumah pihak satu lagi

Kalau dekat, satu kampung ok lah. Kalau perlu merentas beberapa negeri ?
Duit minyak. Duit Tol. Duit hotel / homestay. Duit makan.

Anda minta saudara anda meriahkan majlis anda, tapi bukan semua mereka ada kereta sendiri dan cukup wang untuk menemani anda kalau tidak disediakan duitnya. Itu yang kadang-kadang mereka “menolak” pelawaan anda. Ia berbeza mengikut lokasi.
Sediakan lah RM 500 sebagai jumlah minima.


Kos # 17 Contigency

Adakalanya duit yang digunakan terlebih dari belanjawan asal.
Sediakan lah sekitar 5 - 10% dari jumlah belanjawan yang asal.
Dalam pengiraan kita ini, RM 3000.
Jadi, kos yang pada kebiasaannya ditanggung oleh pengantin
RM 17,550 (jangan lupa tolak nilai duit hantaran bagi pengantin perempuan)
Dan, kos yang boleh bincang dengan keluarga
RM 15,500
Dan, kos untuk kecemasan
RM 3,000
Maka anda perlu sediakan anggaran belanjawan perkahwinan sekitar
RM 36,050





Haaa!!

Umak Aih!

Psst. Tutup mulut tu abang long.

Amacam ?

Berani beli kereta baru ?
Berani simpan 10% je dari pendapatan bulanan ?
Berani tak mahu buat business part time ?
Berani tak mahu belajar investment ?

Walaupun boleh kongsi dengan pasangan, paling kurang pun kena ada duit untuk tanggung separuh kos dan dalam pengiraan ini adalah sebanyak

RM 18,000

Ini belum campur kos-kos renovation rumah yang dibuat bagi sesetengah keluarga. Juga belum campur kos memanjakan diri ke spa-spa dan juga berbulan madu.

Kalau nak berhutang kahwin sampai anak sulung berumur 7 tahun baru selesai bayar dekat bank, terus-teruskan lah dengan gaya hidup anda yang tidak mahu menyimpan dan suka menambah liabiliti tu.


Sekadar Berkongsi sahaja disini... "Sumber rakan fb"

Tuesday, November 02, 2010

Jangan Mencari Terlalu Sempurna | Percintaan VS Persahabatan |

Jangan tinggalkan orang yang kita SAYANG untuk orang yang kita suka, kerana orang yang kita SUKA akan tinggalkan kita untuk orang yang mereka sayang. Jangan cuba dapatkan apa yang kita sayang tapi SAYANGILAH dengan apa yang kita ada. Hidup tak perlu terlalu sempurna, tak perlu terlalu kaya, tak perlu terlalu terkenal, tetapi selagi masih ada INSAN yang mengingati, ia sudah lebih dari mencukupi.

Persahabatan yang sejati akan membawa KERINDUAN yang abadi. Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan. Tanpa persahabatan, PERCINTAAN akan berakhir tetapi tanpa percintaan, PERSAHABATAN boleh kekal. Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin..

SELALUNYA kita tidak menyedari bahawa ada insan yg lebih MENCINTAI diri kita. Oleh itu hargailah dengan sepenuh hati..

Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga .........

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu. ...

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU. ..MENGASIHIMU. ..Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.

Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL.....

~renungan bersama~

Monday, November 01, 2010

JANGAN TAKUT KAHWIN AWAL | Indahnya Hidup Bersyariat |

Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, Mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”

Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami “declare”, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri. Saya mengalami depression di maa saya disconnect dengan dunia luar.

Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang. Pada mulanya, saya ingat sekadar “cinta rebound”, tapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani call ayah saya, dan minta izin untuk berkahwin, kerana takut kehilangan saya lagi.

Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, tahun 1 peringkat ijazah. Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya Cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju, dan memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.

Simple bukan? Kenapa perlu pening??? Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda. Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, rate hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu, dah bukan cara Islam. Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk Disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.

Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba satu. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru. Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.

“Seganlah. Nanti orang kata apa.” .. “Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran”. Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah. Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.

Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!! Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.

Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.

Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya),untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.

Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima. Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

"Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa Dia menciptkan untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu BERSENANG HATI dan hidup MESRA dengannya, dan dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan KASIH SAYANG dan BELAS KASIHAN." (Surah Ar-Rum, 21)
Sumber : iLuvislam

Tuesday, October 26, 2010

Berkapel & Disiplin Dalam Bertunang

Soalan


Saya telah berkenalan dengan seorang pemuda yang alim dan warak orangnya. Dia banyak memberi nasihat dan panduan agama kepada saya. Sejak berkenalan dengannya, saya telah banyak berubah. Saya mengikuti nasihatnya agar menutup aurat dengan sempurna dan tidak meninggalkan solat lima waktu. Saya dapat rasakan ada perasaan indah yang timbul dalam hati sanubari saya terhadapnya. Saya selalu berangan-angan agar dapat bersamanya sebagai suami isteri suatu hari nanti. Ustaz, apakah yang saya lakukan ini dalam keredaan Allah? Tidakkah saya berubah kerana pemuda tersebut, bukan sepenuhnya kerana Allah SWT? Bagaimana untuk memastikan agar saya sentiasa berada di landasan yang betul?

Terima kasih atas kesudian ustaz menjawab persoalan ini

Jawapan

Tahniah, kerana bertemu dengan pemuda yang alim dan warak. Dalam hal yang melibatkan hubungan lelaki dan wanita, Islam cukup teliti dan sering dituduh sebagai ‘konservatif' dari kacamata barat. Hakikatnya, Allah maha bijaksana dan amat mengetahui baik dan buruk untuk manusia di dunia dan akhirat.

Justeru, jika dilihat dari apa yang telah meresapi hati saudari, bolehlah di katakan saudari sudah ‘jatuh hati' kepada si pemuda tadi serta memasang niat baik untuk mempersuamikannya. Sebagai manusia biasa, ia sememangnya satu niat dan perasan yang sukar di tolak. Bagaimanapun, saudari perlulah mengawal semua batasan perhubungan dengan pemuda tadi bagi mendapat keredhaan Allah. Tindakan berikut perlulah saudari lakukan :-


1) Meluahkan hasrat secara berselindung tetapi boleh di fahami kepada pemuda tadi untuk membina "rumahtangga" bersama. Ia berdasarkan tindakan Khadijah yang menggunakan orang tengah, dan juga seorang wanita lain yang tanpa segan silu menyatakan hasratnya kepada baginda SAW. Imam Al-Bukhari di dalam sohihnya meletakkan satu bab bertajuk " Wanita mendedahkan / menawarkan dirinya kepada lelaki Soleh" (Rujuk Kitab Nikah); juga terdapat satu riwayat bahawa Anas r.a berkata di sisi anak perempuannya :

Ertinya : "telah datang seorang wanita kepada Rasulullah SAW lalu menawarkan dirinya (untuk menjadi isteri baginda) ; berkatalah wanita itu : " Adakah dikau punyai hajat kepadaku? " ; maka anak perempuan Anas menyampuk : " Alangkah kurangnya malu si wanita itu dan amat malunya perbuatannya " ; maka Anas menjawab : " Dia lebih baik darimu, ia berkehendakkan Nabi SAW lalu menawarkan dirinya kepada baginda SAW" ( Sohih Al-Bukhari, 7/17 ).

Imam Ibn Hajar menegaskan tiada catatnya wanita menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada seorang lelaki ( Fath al-Bari, 9/175 ).

Justeru, jangan terlalu terpengaruh kononnya orang wanita tidak boleh melamar si pemuda yang baik lagi warak. Teruskan hasrat dan jangan bertangguh dalam melakukan hal yang baik. Malah Khawlah bt Hakim adalah dari kalangan wanita yang menawarkan dirinya kepada Nabi SAW ( Sohih al-Bukhari, 7/15)

2) Saudari diizinkan untuk menjemput pemuda itu ke rumah saudari bagi memperkenalkannya kepada kedua Ibu bapa saudari. Syaratnya, mestilah dengan kewujudan ibu bapa atau ‘wali' lain di dalam majlis itu. Saudari dibenarkan untuk berada bersama di ruang tamu (dengan menutup aurat lengkap) dan tidak perlulah bersembunyi di dalam bilik. Ia berdasarkan hadith-hadith yang mengizinkan lelaki dan wanita yang berniat untuk kahwin, bagi mengenali dengan lebih dekat bakal pasangan masing-masing.

Antaranya dalilnya : "telah datang kepada Nabi SAW seorang lelaki lalu menceritakan bahawa ia ingin memperisterikan seorang wanita Ansar, maka Nabi bersabda : "Adakah kamu telah melihatnya? : "Belum jawabnya" ; Nabi menjawab :

Ertinya : "Pergilah kamu melihatnya kerana di mata wanita Ansar ada sesuatu (tanda)" ( Riwayat Muslim).

Juga pesan Nabi kepada Mughirah bin Syu'bah selepas mengetahui ia ingin meminang seorang wanita : " Pergilah melihatnya, sesungguhnya ia lebih menjamin berkekalannya - bagi menilai kesesuaian- (perkahwinan) kamu berdua" ( Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi, Ibn Hibban ; Hasan menurut At-Tirmidzi no 1087, cet Maktabah al-Ma'arif ; Sohih menurut Albani ).

Perlu diingat bahawa melihat bukan hanya dengan mata, tetapi ia juga membawa maksud suatu meninjau sikap, budi bahasa, cara hidup dan apa-apa info yang dapat menambahkan ketepatan pemilihan pasangan (kecuali yang HARAM dibuat dan dilihat). (Fiqh as-sunnah, Sayyid Sabiq, 2/23 dengan tambahan, Nizom al-Usrah, Dr Muhd ‘Uqlah, 1/206)

3) Jangan bertangguh atau berhubung tanpa ikatan sah terlampau lama, ( Nizom al-Usrah, 1/216) kerana ia amat mudah membawa keapda yang haram. Perihal berangan-angan saudari tadi juga bukanlah sesuatu yang baik untuk diteruskan. Nabi SAW menyatakan :

Ertinya : " Tidak dilihat (penyelesaian) bagi dua orang yang cinta-mencintai kecuali NIKAH " ( Riwayat Ibn Majah, al-Hakim, sohih menurut al-Hakim, As-Suyuti , Al-Jami' As-Soghir, no 7361, 4/397 cet Jahabersa).

Syeikh Al-Munawi menegaskan ubat yang terbaik bagi pasangan yang sedang asyik bercinta dan kasih adalah Nikah ( Faidhul Qadir, 5/294)

4) Jangan menghebahkan kepada awam sekali mana belum di ijab kabulkan, kerana ikatan ‘janji untuk berkahwin' boleh membawa fitnah dengan mudah. Ia juga boleh terungkai dengan beberapa cabaran semasa pertunangan. ( Nizom al-Usrah Fil Islam, 1/214)

5) Jangan bertemu berdua-duaan di luar, sama ada di tempat terbuka atau tertutup, kecuali diiringi mahram lelaki yang telah dewasa dan mampu menilai baik buruk menurut Islam. Saya nyatakan begini kerana ramai juga mahram lelaki yang ‘merapu' dan tidak langsung punyai ilmu tentang batas hubungan lelaki wanita menurut Islam. Kehadiran orang seperti ini, akan membiarkan maksiat berlaku di antara dua insan tadi, oleh itu individu sepertinya tidak mencukupi syarat yang ditetapkan Islam.

6) Mengurangkan komunikasi yang tidak berkenaan, serta mengawal isi kandungan perbincangan dari yang membawa syahwat. Mengetahui hati budi bakal pasangan menggunakan alatan media elektronik seperti email, surat dan sms lebih baik dari bercakap dalam banyak keadaan (kerana mendengar suara mudah menaikkan syahwat). Bagaimanapun, saya tidak menafikan email, surat dan sms juga boleh menaikkan syahwat, tetapi saya kira secara ‘verbal' lebih mudah.

7) Kerana perbicaraan adalah panjang dan dalil amat banyak, ringkasan perkara perlu ( semuanya menurut dalil al-Quran & Al-hadith) dijaga seperti berikut :-


1. Haram bersentuh, menyentuh satu sama lain.
2. Haram ber"dating" dan berkapel tanpa disertai mahram yang thiqah.
3. Haram berbicara dan bersembang dengan syahwat sama ada sms, phone, chat, mesengger.
4. Awas fitnah masyarakat sekeliling.
5. Awas fitnah dalam diri anda dan pasangan.
6. Haram melihat kepada aurat masing-masing.
7. Awas daripada bertukar gambar.
8. Awas daripada hebahan umum sebelum di ijab kabul.

Ingatlah wahai anak-anak muda sekalian, sebarang perilaku 'ringan-ringan' dan dosa yag dikerjakan dalam hubungan sewaktu pertunangan boleh memberikan serba ringkas gambaran bagaimana tingkah laku pasangan selepas berkahwin. Jika semasa berpacaran dia suka meraba-raba, demikian jugalah dia apabila sudah berkahwin kelak (kecuali sesudah dia bertaubat sebenar-benar taubat). Malangnya bukan dengan isteri atau suaminya selaku pasangannya yang halal, tetapi dengan individu lain sebagaimana tergamak dia melakukannya dengan isteri dan suaminya sebelum mereka kahwin. Baca lanjut di sini.

Sekian, Wallahu'alam.

Sumber: Ust Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net
15 Disember 2006

Wednesday, October 20, 2010

| Aku impikan Keluarga Bahagia |


Pernah saya bertanya pada seorang sahabat, "hang hebat betul la ni, dah jadi seorang usahawan yang berjaya, apakah langkah usaha hang dalam menggapai impian ni ? "

Dia menjawab...
"uih! mestilah kena berlajar sungguh2 barulah boleh berjaya jd usahawan yang DISEGANI, nak cerita panjang tapi bila hang berilmu hang akan nampak semua nih".

Lepas tu saya menyelah dan bertanya lagi (soalan KAJIAN PERIBADI) " Kalau hang nak kawin dan impikan rumah tangga bahagia apa hang buat ?"

Dia menjawab
"erkkk! kalau nak kawin, aku pi kursus kawin je lah pastu kawin, cukup la kemewahan yang aku kecapi dengan ilmu aku belajar selama ni sehingga berjaya untuk menampung kebahgiaan rumah tangga aku".

saya hanya tersenyum dan sambil2 sembang bergurau dan berakhir dgn kesimpulan ini...

Selalunya apakah tujuan sebenar pi kursus kawin ? Bagi pandangan akulahkan, Rasanya orang p ambil kursus kahwin sebab nak kahwin dan nak ambil sijil sahaja bukan untuk ambil ilmu. Cukup ka ilmu dalam kursus kahwin tu untuk hidup berkeluarga ?

Kita masa kecik impikan kereta besar, rumah besar dan pekerjaan yg hebat2... Apakah usaha yang kita buat ? mestilah kita berusaha cari ilmu untuk capai impian tu kan ? Kalau tak berusaha bersungguh - sungguh mesti kita tak akan tercapai impian memiliki kerjaya dan kehidupan yang di impikan kan ?

Tapi sedar tak, dlm kita impikan kebahgiaan rumah tangga adakah kita mencari ilmu KEHIDUPAN untuk capai IMPIAN KELUARGA BAHAGIA ?
"JARANG ORANG CARIKAN ? kerana, Apabila menganjap ilmu di sekolah @ dikolej untuk membawa kejayaan kemewahan rumah tangga itu sudah cukup untuk menjamin kehidupan bahagia... sebenarnya seperti yang hang cakap tadi " nak cerita panjang tapi bila hang berilmu hang akan nampak semua nih". bermakna samalah dengan rumahtangga "KALAU KITA BERILMU TENTANGNYA, MAKA MUDAHLAH KITA MENGEMUDI RUMAH TANGGA DAN TERCIPTALAH KELUARGA BAHAGIA".

Sebenarnya isteri cantik bukan ukuran kebahgiaan, rumah besar pun bkn ketenangan, duit berjuta jua bkn kekayaan..itu hanya kebanggaan dan kemewahan...

KEBAHGIAAN BERMULA DARI ILMU IMAN, ILMU DIJADIKAN AMAL DAN AKAN MENEGAKKAN IMAN SERTA MEMUDAHKAN KITA PATUH PADA SYARIAT MAKA TERCIPTALAH KELUARGA BAHAGIA DENGAN TERZAHIRNYA KEBERKATAN DALAM RUMAH TANGGA...

Nak cari keberkatan MESTILAH CARI ILMU DAN ILMU ITU MESTILAH ILMU KEKUATAN IMAN...

JIKA TANPA ILMU IMAN, KITA TAK AKAN PEDULIKAN DIRI MENJADI DAYUS DAN TAK AKAN PEDULIKAN KEJAHILAN HADIR DALAM RUMAH TANGGA SEBALIKNYA KEJAHILAN ITU DIANGGAP SEBAGAI KEBAHGIAAN YANG AKAN MENYEBABKAN KEHANCURAN HARI ESOK...


P/S : SEBELUM KAHWIN CARILAH ILMU IMAN DULU...

wallahu'alam

Oleh: Azriey Sinar MawarLiana

Kemaskini dan Ulang kembali | 8/4/10 Tarikh Asal |

Kehidupan Suci Dalam Debu

Jom kita nyanyi lagu nih,


Zaman ini zaman duit, Takde duit diri tersempit, Tapi jangan jadi hamba duit, nanti musnah diri sendiriiii yeeeaaahhhhhhh! Sambung sendiri hehehe! Lagu Hattan - Duit…

Duit? Semua orang impikan duit untuk kebahagiaan kehidupankan ?. Tapi ramai yang lupa, dengan duit juga boleh menghancurkan kehidupan. Teringat saya pada keluhan seorang sahabat ni, dalam dia berbicara tentang keindahan rumah tangga orang tetiba dia mengeluh dengan nasib keluarganya. Bertanya saya kenapa cakap macam tu? Dia kata, anak dia tak mahu dengar cakap dia, tak mahu solat dan keras hati. Dia menjadi buntu dan tak tahu nak buat bagaimana dah. Sehinggakan pernah berniat nak pergi jumpa bomoh.

Saya bertanya lagi, “ Maaf nak bertanya peribadi sikit. Boleh saya tahu semasa abang membesarkan anak, bagaimana sumber rezeki abang beri pada anak ?” Dia berkata “ itulah salah abang, dulu abang seorang Driver Van. Bila Bos bagi duit minyak RM30 tapi abang guna RM20 untuk minyak dan RM10 lagi untuk keluarga. Rezeki abang beri tak sempurna pada anak ketika itu. Kalau adik tak bertanya, abang tak sedar kesilapan abang dalam bab ni. Sekarang abang dah insaf, anak masih degil..”. Susahkan bila dah jadi macam ni ? saya nak cakap takut orang kata saya memandai² jd saya ambil keputusan cakap tak pandai. Saya suruh dia berjumpa dengan ustaz dan bg beberapa ceramah mp3 yang sesuai pada dia. Tapi itulah akibatnya… Sama²lah renung bab ni.

Ada satu lagi cerita.. Jom layan..

Saya kenal seorang abang ni, Tiap² bulan dia mengeluh anak isteri selalu kena bawa pi hospital. Dia berasa hairan, makan minum anak dijaga dengan baik. Rumah bersih indah berseri tapi hati tak tenang walau sekali. Apabila direnung dikaji disoal siasat, rezeki yang diberi tak diberkhati. Dia main number ekor dan duit banyak dari sumber yang haram… Inilah kecelakaan HARAM, moga kita tak macam tu. Pernah juga dia berkata, anak nak hantar sekolah agama moga² nanti pandai urus diri dan keluarga. Bagusnya bila dengar, tapi apa niat dihati yang sebenar ? Nak berselingdung disebalik kesucian ke ? Suci dalam debu, perlukah ini diberi pada dia ? Kasihan si anak, dihantar ketempat yang baik dengan rezeki yg HARAM. Adakah anak “insan” yang tak berdosa "suci" itu mampu menjadi solleh dan solehah dibesarkan dalam "debu" ? Sama²lah renung dan cari jawapannya. Bertanyalah ustaz dan bergurulah memahami erti Halal dan Haram dalam kehidupan. Ilmu tak cukup dengan sekadar membaca @ hanya mampu mempersoalkan pada diri sahaja "tapi xmencari" kalau tak berguru (mencarinya).. Halal haram penting untuk kita mendalami dan mengetahuinya...

Sabda Nabi SAW: “Jadikanlah halal akan makanan engkau, nescaya dimustajabkan Doa engkau.”

Jika kita nak doa yang mustajab pastikan kita lakukan perkara yang halal seperti kerja yang halal, makan yang halal, pakaian yang halal dan semua yang halal. Sebut pasal kerja, ramai yang apabila gaji murah diendahkan kerjanya... Kerap saya dengar bila seseorang tu gaji murah akan berkata“ ala! gaji pun RM 500, buat kerja macam RM500 la. Buat pe lebih²”. Inilah kesilapan, bila gaji dianggap bos yang beri diendahkan kerja, padahal rezeki Allah yang beri. Kerja kenalah anggap satu ibadat dan lakukan dengan ikhlas walaupun gaji murah. Barulah ia berkat dan sempurna semua amal ibadat.

Contoh untuk kita lebih faham tentang banyaknya kecelakaan HARAM, saya gambarkan disini:

Kita beli sehelai baju dengan harga RM 30, tapi dalam RM30 ada RM 1 duit haram, nescaya tidak diterimanya ALLAH sembahyangnya selama ada atasnya kain itu iaitu tidak ditulis (dimakbulkan ALLAH) walaupun sembahyangnya itu sah. Ingatlah walau sekupang ( sepuluh sen) pun duit HARAM, Allah tidak menerima sembahyang...

Untuk lebih memahami JOM DOWNLOAD 2 ceramah ni :

Sumber dari:

Ustaz Shamsuri, Bab Jual Beli dan Kelebihannya. (Download).

Dengar sampai habis, banyak jawapan dr Ust. Shamsuri terjawab soalan diatas.

Ustaz Kazim, Apakah tanggungjawab seorang suami?(Download).

Fahamilah tanggungjawab seorang suami.

P/s: Jangan rasa hairan jika anak yang dibesarkan dengan kemewahan kesenangan dan dengan penuh kasih sayang itu tetap degil, seksi dan tak mahu duduk dirumah. Kerana apa jadi begini ? Kerana didikkan yang diberi dari sumber yang haram juga main peranan besar. Didik bukan hanya pada hantar pergi sekolah dan kasih sayang yang diberi sahaja tapi sesuap nasi yang HALAL diberi, juga adalah didikkan. Betul x?

lagi satu,

Hati² jika ingin menceburi sesuatu bidang perniagaan kerana banyak yang meragukan sekarang ini… DALAM APA2 PERKARA YANG KITA LAKUKAN BIARLAH DENGAN ILMU DULU...

Lebih baik berguru dan mendalami hukum halal haram dengan lebih DETAIL kerana disebabkan ramai yang tak menitik beratkannyalah keluarga binasa... Sayangilah keluarga dan masa depan generasi akan datang..
Kemaskini dan Ulang kembali | 4/29/10 Tarikh Asal |

Tuesday, October 19, 2010

kisah Persahabatan Dengan Bukan Islam | Aku, Lim Dan Islam |

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak. Lim Wei Choon. Sama-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah . Selepas SPM. Aku masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkanpelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.

Setiap kali hariraya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali umtuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram,ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit danperbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.

Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya.

" He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago. ..Subhanallah!

Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan. ..

Assalamualaikum..Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang.

Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpamakekasih yang sudah terlalu lama terpisah.

'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang" Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan ? betul tak? .Memanglah..Kenapa kau tanya macam tu?kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.

Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam?
Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam?
Mengapa bukan di Malaysia , negara Islam ni?
Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain. Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah dengan melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu.Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.

Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tiadak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah?Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal..sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah.

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.

Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telak dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru.
Aku ingin berdakwah!

Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.

P/s : sebagai Tauladan...
Sumber: FB Arisa Masae @ iluvislam

Sunday, October 17, 2010

~~____CINTA TIDAK PERNAH MEMINTA____~~


Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.~ Mahatma Ghandi

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.

Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.”

Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata: aku turut bahagia untukmu.

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencoba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu Coba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu.

Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.

Kamu tahu bahwa kamu sangat merindukan seseorang, ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping. Dan hanya dengan mendengar kata “Hai” darinya, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan karena perginya tanpa berpatah lagi.

Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya.

Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta !

Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.~ Hamka

Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.

Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya

Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.

Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.

Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan..

Saturday, October 16, 2010

Risaunya Tiada Jodoh Lagi... | Apakah Usaha Anda ? |

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai meniti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya maka jauhlah perjalanan untuk keseberang. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat ?, dan kalau usia 35 tahun pun masih belum ada jodoh tapi kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan bukankah itu lebih baik dr mengeluh tanpa usaha memperbaiki diri. Usahanya pula bukan bererti mencari gadis pilihan hati sahaja dikatakan usaha, memperbaiki diri untuk menjadi pemimpin juga adalah usaha seperti cari sifat sabar, tanggungjawab seorang suami dan isteri dll. Nyatakanlah perasaan dan keinginan itu dalam doa² anda. Allah maha mendengar.

Makin cepat usaha perbaiki diri makin cepat jodoh dan pasti akan bertemu dgn impian hati kerana tiap kali kita berdoa kita mahu yg soleh @ solehah tp klu xberusaha mencari iman untuk didik diri soleh @ solehah mcmner nk dpt yg diimpikan ? InsyaAllah dengan usaha impian akan jadi kenyataan...

Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan dapat keluarga yang baik dan berkualitii. Biar seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat itu dapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar² mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah (walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh2 bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar² membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat di samping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramai org yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus "itulah perlunya agama dan ilmu kepimpinan rumah tangga sblm kawin".

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing² padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata? Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa² belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak², carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar² mengerti tuntutan²nya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus² bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan, bagi yang mengetahui rahsia²nya. Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong²nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. "

Seorang teman pernah berpesan..
"Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.."

`Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. Parut yang lama pastikan sembuh selagi iman terselit didada...`
Kemaskini dan Ulang kembali | 5/14/10 Tarikh Asal |

Saturday, October 09, 2010

Al-Quran Bukan Kitab Hiasan | Hantaran Perkahwinan |


“Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran” pekik Jamilah kepada Nabil..

“Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli nih” balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.

“Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab” keluh Jamilah.

“Ala, awak bukan reti pun bahasa arab” jawab Nabil. Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

“Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat” tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

“Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid” sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

“Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?” pakcik menyoal sambil tersenyum.

“Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik“ teragak-agak Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

“Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik” tegur pakcik berhemah.

“Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la” tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

“Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi” cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

“Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi” senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

“Jangan lupa baca ya” pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.

“Sibuk je la pakcik tu” Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ‘terpukul’ dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

“Assalamualaikum semua” ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

“Inikah pengantin hari ini?” tegur selamba Ustaz Saad.

“Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak… usta.. ustazz..” jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

“Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin” cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

“Ss.. su.. surah apa ustaz?” Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.

“Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d” kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.
Surah Ar Ra'd ???


“Apa benda nih” detik hati Nabil.

“Bismillahirrahmaanirrahim..ALL..MAA.. RIII..!!” berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

“Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A’uzubillahiminnassyaitaanirrajim.. Bismillahirrahmanirrahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM… RAA..” kedengar suara gemersik Ustaz Sa’ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

“Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim” tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa’ad.

“Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya..” penutup Ustaz Sa’ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

Hari semakin cepat berlalu.

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab AL-QUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa’ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil.

Tuesday, October 05, 2010

SinarMawaddah - Adikku Pandai Menari



Semailah kasih sayang bermula dari si kecil, semoga kasih sayang itu menjadi amalan hidupnya sehingga keahir hayat kelak...

JANGAN WARNAKAN SI KECIL YANG SUCI PUTIH BERSIH DENGAN WARNA HITAM KELAK SUSAH UNTUK DIWARNAKAN DENGAN WARNA2 YANG INDAH.

Indahnya hidup jika kita menghargainya dengan keberkatan.

Berkasih Sayang Perintah Allah
Diantara Sifat Allah
Kasih Kepada Hamba-nya
Allah Sangat Sayang Kepada Hamba Yang Berkasih Sayang
Jalinkahlah Kasih Sayang Untuk Keredhaan-nya

Friday, October 01, 2010

Kisah Pemuda Beribu-Bapakan Babi

Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah S.W.T Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah.Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.

Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah. "Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?".

Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.

Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. "Apa hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh keheranan.

Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudiannya dihantar semula ke bilik.

Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. "Wahai saudara! Apa agama kamu?". "Aku agama Tauhid", jawab pemuda itu iaitu agama Islam. "Habis, mengapa kamu membela babi? Kita tidak boleh berbuat begitu." Kata Nabi Musa.

"Wahai tuan hamba", kata pemuda itu. "Sebenarnya kedua babi itu adalah ibubapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah menukarkan rupa mereka menjadi babi yang hodoh rupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibubapaku sepertimana yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menjadi babi, aku tetap melaksanakan tugasku.", sambungnya.

"Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum memakbulkan lagi.", tambah pemuda itu lagi.

Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepada kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami."

Allah juga berfirman lagi yang bermaksud : "Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga."

Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti babi. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa.

Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah S.W.T supaya kedua ibubapa kita diampuni Allah S.W.T.

Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibubapanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibubapa di alam kubur.

Erti sayang seorang anak kepada ibu dan bapanya bukan melalui hantaran wang ringgit, tetapi sayang seorang anak pada kedua ibubapanya ialah dengan doanya supaya kedua ibubapanya mendapat tempat yang terbaik di sisi Allah.

Untuk mengetahui lebih mendalam kisah alam akhirat sila dapatkan buku terbitan syarikat Nurulhas yang berjudul: BILA IZRAIL A.S. DATANG MEMANGGIL

Sumber : Ustaz Azhar

Thursday, September 30, 2010

| Perjalanan Kisah Kasih Azriey SinarMawaddah |

Pengalaman mengajar saya erti sebuah kasih sayang. Kasih sayang adalah satu perkara yang paling berharga didunia ini. Agungnya Allah memberi kita anugerah hiburan terbesar yang jarang sekali difikir kita iaitu kasih sayang. Kehancuran bumi dengan berlakunya peperangan, bunuh, rempit, dadah dll semuanya berpunca dari kasih sayang yang rapuh dihati manusia. Mungkin kasih sayang bermain dengan nafsu telah membuatkan manusia kurang memperdulikannya…

Renungan untuk saya,

Diri ini, jika tiada siapa pun mempedulikan @ memberi kasih sayang mesti akan kucar kacir corak kehidupan dan ketenangan mesti nampak pada pekara² negatif sebagai jalan penyelesaian, walaupun dilengkapi dengan hiburan yg mengasyikkan seperti "play station, FACEBOOK dll" sehinggalah duit beribu berjuta skalipun hati mesti tak rasa kebahgiaan dan ketenangan. Betul tak ? Disini bukankah kasih sayang itu hiburan yang paling berharga ?

Lihat bukit, disebabkan manusia fikir duit (nafsu) dan tak memperdulikan kasih sayang apa akan terjadi kelak ? Pasti ia akan musnah dan kemungkinan ramai yang akan mati dibawahnyakan...

Kasih sayang bukan seperti ANAK KU SAZALI, bukan harta kekayaan sahaja perlu dirasakan telah terlaksana kasih sayang, menegur kesalahan anak, memberi ilmu, keperitan bekerja mencari rezeki yg halal, bawa anak jalan², membelai wajah anak, senyum pada anak, selalu mengusik manja dll dengan penuh keikhlasan juga adalah kasih sayang.

Dari pengalaman saya pula, Dulu masa kecil² saya ni seorang yang minat sangat pada haiwan. Saya bela burung gembala kerbau dan ayam sabung. Sungguh jinak haiwan² ini disisi saya, sehingga bila saya pulang dari sekolah je mesti burung gembala kerbau ini bunyi dan ayam sabung lari menghampiri saya malah jika saya lepas burung dari sangkarnya ia tak kemana melainkan disisi saya je... Lihat, semua orang tahukan haiwan² begini semestinya liarkan ? Tapi bila kita belai @ main dia hari² dengan kasih sayang pasti dia sayang dan kenal siapa tuannya.

Nama pun haiwan, satu hari tu saya balik kampung atok selama seminggu dan bila balik kerumah, saya hairan kenapa ayam & burung ni dah tak macam selalu. Kalau tidak tu, pantang nampak saya je mesti riuh rendah... Itulah ingatan haiwan, terhad dan mudah lupa. Disitu saya belajar sedikit pengalaman erti kasih sayang perlu diterap selalu... Bagaimana kita pada manusia ? Renung²kan...

p/s: Kalau manusia, mesti akal fikiran INGATAN BERPANJANGAN ( Tak mudah lupa) bila kasih sayang dicurahkan ? Tambah pula bila selalu disemai dan dijaga kasih sayang mesti erat dan tiada kes² negative akan berlaku dan pasti aman damai dunia inikan…

Harimau pun kalau kita beri kasih sayang "seperti d'sarkes" jinak pada manusia dan tuannya berani mendekatinyakan ?

Disini nampak tak, kasih sayang itu amatlah penting dalam hidup ini. Marilah kita sama² pupuk diri semai kasih sayang dihati. Cuba ambil sedikit masa, renung bertapa hebatnya kasih sayang pada diri dan kehidupan. Cuba fikir juga, jika tanpa kasih sayang, apa akan terjadi sebaliknya. Mesti akan buatkan anda terasa amat takut tanpa kasih sayang pada dunia akan datang. Jadi janganlah kita hancurkan kasih sayang ini dari muka bumi. Bangkitkan kembali kasih sayang untuk kesejahteraan dunia ini…

Friday, September 24, 2010

Penggunaan MASYA-ALLAH & ASTAGHFIRULLAH AL AZIM

Baca dan praktiskan.

Pengunaan "Masyaallah" dlm percakapan seharian.sebarkan kepada kawan/sahabat. kadang2 kita terpengaruh dengan movie, terutama citer p ramlee yang banyak menggunakan "masyaallah" dalam situasi yang silap. bayangkan jika anda forward kan kepada sahabat2 lain, pahala akan terus berganda macam juga buat selling-networking, cuma in this case, pahala yang berganda bukan duit which to someone money is the number one in his/her life.

Saya dapati ramai di kalangan kita menggunakan lafaz "MasyaAllah" ketika berhadapan dgn situasi yang tidak disukai atau tidak elok, contoh ketika terlihat gambar2 censored atau bila anak2 kita buat perangai nakal.

Sebenarnya istilah "MasyaAllah" bermaksud ALLAH THE ALMIGHTY atau ALLAH YANG MAHA AGUNG. Mengikut buku "What Do Say" by Kathyn Abdullah, kita menggunakan istilah "MasyaaAllah" bila kita melihat "something nice" seperti melihat bayi/kanak-2 yg comel, ketika menjamah makanan yang sedap, terbau wangi-wangian dan sebagainya.

Jadi pengunaan MasyaAllah ketika berhadapan dgn situasi yg tidak elok adalah salah dan tidak digalakkan. Yg patut kita lafaz ialah "Astagfirrullahhalazim" (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah) ataupun "Innalillah" (Kepada Allah kita kembali). Tolong sebarkan kepada kawan-kawan. Yang baik dari Allah yang salah dari saya.

Wallahulam.

Sumber : Jabatan Sumber Manusia

-Nauzubillahi ( kami memohon perlindungan Allah) min (daripada) zalik (perkara itu)

Thursday, September 09, 2010

Selamat Menyambut Hari Raya AidilFitri

Selamat Menyambut Hari Raya AidilFitri
Maaf Zahir Batin Dari saya Azriey SinarMawaddah...

Semoga Silatulrahim antara kita semua berkekalan... Amin

| Apa yang penting kerjasama |

1 Tenaga yang paling kuat di dunia yang 1 ini adalah kasih sayang. Tanpa kasih sayang kita tak akan ber 1. Hormati dan sayangilah kerana Allah yang 1. Kita, 1 Agama, 1 Al-Quran, 1 Kiblat, 1 hari Merdeka, 1 hari raya, 1 malaysia dan 1 Dunia. Jangan kerana 1 sebab kita bermusuh antara 1 sama lain. Kekuatkan ikatan 1 ini semoga tercapai 1 matlamat iaitu 1 Sinar Kasih Sayang 1 Dunia...

Sama - samalah kita semai kasih sayang di bumi Allah ini.. Moga Hidup Kita lebih Aman...Dunia ini milik kita bersama.. Di anugerahkan Allah untuk dinikmati bersama.. Semua orang ada hak keatasnya... Janganlah kita buang kasih sayang ini dengan menghancurkan Nikmat yang diberi Allah... Sinar Kasih Sayang @ Sinar Mawaddah Dunia Kita Bersama

Kembali ke Halaman Utama