1 Tenaga yang paling kuat di dunia yang 1 ini adalah kasih sayang. Tanpa kasih sayang kita tak akan ber 1. Hormati dan sayangilah kerana Allah yang 1. Kita, 1 Agama, 1 Al-Quran, 1 Kiblat, 1 hari Merdeka, 1 hari raya, 1 Negara dan 1 Dunia. Jangan kerana 1 sebab kita bermusuh antara 1 sama lain. Kekuatkan ikatan 1 ini semoga tercapai 1 matlamat iaitu Sinar Kasih Sayang 1 Dunia...
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Pernah saya dengar kata² yang boleh dikongsi bersama
|Ilmu bukan pada orang dewasa @ orang yang belajar tinggi sahaja, jadi janganlah kita tunjuk ego seolah kita mengetahui segalanya. Walaupun sesuatu teguran positif @ ilmu datang dari seorang budak kecil. Terimalah|

Terima Kasih Pada Yang Sudi Ziarah Disini, Pandangan Sahabat² mungkin lebih baik dari saya. Sama²lah kita berkongsi ilmu untuk hari ini dan masa depan kita dan semua... Sampaikan Komen Pendapat sahabat...Mudah²an kita dapat memperbaiki diri menjadi lebih baik.Terima Kasih...
Perjalanan Kisah Kasih Azriey... http://www.facebook.com/sinarmawaddah

Thursday, October 08, 2009

Apabila Maju Disalah Tafsir | Perniagaan |

Assalammualaikum kepada pembaca yang dikasihi, Marilah kita sama² pupuk kasih sayang dihati dan dalam hidup kita.

Ok, Bercerita tentang tajuk saya diatas, Bila Perniagaan maju @ ramai pelanggan sering kali disalah erti oleh sesetengah individu dengan pekara² negatif. Ada yang lemparkan kata², pakai pelaris, pakai pekerja cantik dan yang sewaktu penyebab maju @ jayanya sesebuah biz. Kenapa jawapan sebegini seringkali di lahirkan dibibir² @ difikiran ? Tak maju la kehidupan kita kalau begini...

Ok, saya nak berkongsi sikit pengalaman disini. Rahsia kejayaan sebenarnya, bukan pada pelaris @ pakai wanita cantik sebagai jalan untuk menarik pelanggan @ berjayanya sesuatu Biz. Yang sebenarnya kena ada Ilmu, Pengalaman, Keberkhatan kerja, dan ingat pada Allah. Saya pernah ditanya oleh seorang sahabat berbunyi begini. "Eh! hang ni pakai pelaris pa dalam biz ni, jaga² ada orang tak puas hati dengan hang." Saya hanya mampu tersenyum dan berkata dengan hati yang tenang.... jeng² ( disini dengan sepantas kilat saya perlu berfikir dan bagi jawapan yang tanpa ragu² dan was² padanya )

berkatalah saya:
emm! maaflah, saya bukan seorang yang pandai dalam berbahasa sempurna untuk beri jawapan kenapa dan mengapa saya boleh bersyukur dengan kejayaan ini. Tapi memandangkan sahabat bertanya seolah saya menggunakan sesuatu selain dari Allah, saya terpaksa jelaskan disini apa yang sebenar. ( tak semua yang saya senaraikan disini sy sampaikan pada dia )

Pertama, Niat ikhlas dan ilmu.
Himpun semua niat² suci dan usaha kerana Allah ... Jangan lupa, Rezeki hidup mati semua dari Allah SWT... Percayalah, pasti kita maju dunia Akhirat.

Kedua, Fahami apa itu untung dalam berniaga.
Adakah ia hanya duit sahaja yang kita nampak dan dapat lebih dari bekerja swasta? Sebenarnya tidak, dalam biz, segala²nya untung ( lebih). Disitulah kita dapat kumpul duit, silatulrahim, ilmu dunia akhirat, sedekah dan macam² lagi. itulah untungnya (kelebihan) niaga.

Ketiga, Keberkhatan.
Buatlah kerja dengan ikhlas hati cari keberkhatan, jangan ambil kesempatan untuk cari keseronokkan. Seperti dalam kata² renungan yang saya lampirkan disisi kanan blog ( Renungan D'sinarMawaddah ).
Hidup ada dua pilihan (dalam apa jua pekara kita lakukan pasti melibatkan dua pilihan ini) :
1. Keberkhatan
2. Keseronokkan
Pilihlah antara 1, tapi jika pilih keberkhatan ia akan kekal abadi.

Keempat, Tolong dan menolong.
Ok, sedar tak kenapa orang datang kekedai kita sedangkan kedai lain banyak dan adakalanya kedai orang lebih sempurna pada kedai kita tapi orang pilih kedai kita ? ingatlah, anggaplah orang yang datang itu mahu menolong kita, jadi haruslah kita menolongnya kembali dengan keikhlasan hati. janganlah memperdaya @ mengecewakannya.

Kelima, Janganlah berhenti berfikir.
Dalam hal ni, mesti ramai yang pening dan mungkin tak faham apa yang dimaksudkan berhenti berfikir. Ye la kan! kalau kata terhenti berfikir terhentilah perjalanan hidup. Maksud saya dengan berhenti berfikir ni, Jika berlaku sesuatu pekara yang tak disukai oleh pelanggan @ apa jua pekara, janganlah kita negetifkan pekara itu. Pasti ada jawapan yang terbaik (positif) untuknya. Saya pernah buat lampiran Jangan berhenti Berfikir. Cuba baca dan ia tak bererti untuk biz shj.

Keenam, Belajar dari Pengalaman.
Pengalaman seperti yang saya lampirkan disisi kanan blog ( Renungan D'sinarMawaddah ), Orang yang Untung adalah orang yang belajar dari pengalaman diri dan pengalaman orang. Orang yang Rugi Adalah orang yang tak Belajar dari mana². Ilmu yang kita belajar mungkin tak memadai. Hidup manusia pula bermacam ragam dan karenah. Disitu kita kena pandai main peranan, semuanya memerlukan pengalaman, begitu juga dengan hasil kerja. Oleh itu,Tingkatkan kualiti dari kelemahan ( pengalaman) yang dialami. Positifkan setiap pekara yang berlaku untuk dijadikan pengalaman yang boleh membantu dalam menghasilkan kualiti kerja.

Ketujuh, banyak²lah membantu orang.
Ini yang paling saya suka sampaikan pada orang, Maksud saya jika orang dalam kesusahan @ mahu berkongsi ilmu janganlah kita kedekut dan berat hati untuk membantu dalam memudahkan jalan hidupnya. Jika kita selalu bantu membantu memudahkan jalan hidup orang, InsyaAllah Allah maha pemurah, Jalan hidup kita akan dipermudahkan. InsyaAllah...

Kelapan, Jangan Agungkan diri.
Maksud saya, jangan cerita kelebihan @ kualiti diri melebihi pesaing sebab setiap orang ada kelebihan yang tersendiri. Biarlah Kualiti kerja @ biz kita orang yang nilaikan. Baru kita dapat kualiti yang sebenar.

Kesembilan, Zahirkan kesopanan diri dengan ikhlas hati.
Pamirkan diri yang sebenar & jangan mengaibkan orang. Pandai main peranan dalam pergaulan @ bercakap dengan pelanggan. Tidak bercakap pekara² yang tak sedap didengar seperti bahasa² kesat @ mencarut².

Kesepuluh, Ringankan mulut mengucap terima kasih & murah senyuman.
Menghormati pelanggan, dengan melayan sebaik mungkin dan tidak ada sangkaan buruk walaupun ada ketika pelanggan yang datang perangai teruk. Tetap pamirkan diri yang baik dan menghormatinya. Mudah²an ia dapat kita jadikan contoh padanya @ menginsafi ( Tauladan )...

Ok, nanti kalau ada lagi ilmu pengalaman yang saya ingat, saya tambah pada lampiran ini...

Sambungan Vol 2

3 Komen disini:

Faarihin said...

salam.. wah.. lepas ni kena berguru ngan incek sinar kalau nak berjaya dalam berniaga ni.. (^_^)

Kerna Kasih Azriey Sinar said...

Salam, Ilmu kita tak bleh kedekut. Kita kena mensyukuri nikmat² yang diberiNya. Tak kedekut ilmu tu pun tanda kita bersyukurkan? sama²lah mencari & memberi ilmu Allah...

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila
klik disini. Semoga bermanfaat insyaAllah..Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain(Hadis riwayat Al-Qudhi).

blog anda bagus...!!! Teruskan menulis.. dan semoga sejahtera sentiasa. Selamat hari raya.. Semoga dipertemukan dgn Ramadhan yang akan datang insyaAllah. Maaf Zahir & Batin.
semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

Kembali ke Halaman Utama