1 Tenaga yang paling kuat di dunia yang 1 ini adalah kasih sayang. Tanpa kasih sayang kita tak akan ber 1. Hormati dan sayangilah kerana Allah yang 1. Kita, 1 Agama, 1 Al-Quran, 1 Kiblat, 1 hari Merdeka, 1 hari raya, 1 Negara dan 1 Dunia. Jangan kerana 1 sebab kita bermusuh antara 1 sama lain. Kekuatkan ikatan 1 ini semoga tercapai 1 matlamat iaitu Sinar Kasih Sayang 1 Dunia...
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Pernah saya dengar kata² yang boleh dikongsi bersama
|Ilmu bukan pada orang dewasa @ orang yang belajar tinggi sahaja, jadi janganlah kita tunjuk ego seolah kita mengetahui segalanya. Walaupun sesuatu teguran positif @ ilmu datang dari seorang budak kecil. Terimalah|

Terima Kasih Pada Yang Sudi Ziarah Disini, Pandangan Sahabat² mungkin lebih baik dari saya. Sama²lah kita berkongsi ilmu untuk hari ini dan masa depan kita dan semua... Sampaikan Komen Pendapat sahabat...Mudah²an kita dapat memperbaiki diri menjadi lebih baik.Terima Kasih...
Perjalanan Kisah Kasih Azriey... http://www.facebook.com/sinarmawaddah

Wednesday, October 07, 2009

Perbezaan Kuantiti dan Kualiti | Perniagaan |

Gambar hiasan, RM seringgat saja. Mai² pilih mai.

JANGAN KERANA NAK JIMAT 20SEN RUGI LEBIH DARI ITU...

Ramai yang ingin berniaga dan mahu perniagaan berjaya. Paling diimpikan untung sakan. Kenapa untung sakan di utamakan dalam perniagaan? bagi pandangan saya, ia kerana kurangnya sifat kasih sayang dan yang utama mungkin kurangnya ilmu agama serta ilmu perniagaan ( kekadang yang kurang ilmu pun nak berniaga "bagus" tapi carilah ilmu dulu mudahan mudah urusan niaga ). Lagi 1, Sifat tamak jangan sekali. Bila nak cerita pasal straTG perniagaan, mungkin hanya mengatur straTG kawasan perniagaan dan yang bersifat zahir sahaja ( mencantikkan kedai dll).

Sebenarnya dalam perniagaan keutamaan bukan pada untung sakan sebab jika untung sakan yang diutamakan pasti ia takkan kekal lama @ hidup nampak macam senang tapi tak senang ( tiada keberkhatan). Sebagaimana contoh gambar nasi lemak diatas. Samalah juga dengan perkara yang sewaktu boleh dikaitkan dengannya... Jika anggap remeh pekara ini pasti tiada kesempurnaan dalam perniagaan yang dilakukan. kenapa? ok kita renung sama² dari nasi lemak ini.

Nampak tak perbezaan dari segi kuantiti dan kualiti nasik lemak ni? tapi ada 1 persamaan, Ya! betul ia nasi lemak hehehe! semua orang tahu tapi bukan persamaan itu, harganya sama. Ok kalau kita kaji secara halus sikit dari segi keberkhatan untung dan keseronokkan untung sakan mana lebih berjaya?

Keberkhatan Untung:
1. Pasti dapat rezeki yang berkat sebab keikhlasan
2. Pelanggan mesti berdoa murah rezeki dan kebaikkan
3. Dapat pelanggan tetap
4. Dari seorang mungkin akan dapat 2,3,4,5 dan mungkin lebih pelanggan sebab ini boleh dijadikan 1 straTG iklan mulut ke mulut menceritakan biz kita tapi lakukan jangan sebab nak dapat pelanggan, biarlah ikhlas kerana Allah mudahan Allah memberkhati dan melimpahi rezeki.
5. Orang pun menghormati & mempercayai kita jika sifat bakhil jauh dihati
6. Dan Macam² lagi kebaikan

Keseronokkan untung Sakan:
1. Bila dah tak ikhlas dalam sukatan jual beli, berkat jauh sekali
2. Pelanggan mesti caci maki
3. Kerana jimat dari sukatan rugi hidup tiada keberkhatan
4. Dan macam² lagi kerosakkan

5 Komen disini:

Mawar_berduri said...

btetul2..setuju tu..setengah peniaga mase baru menjual..nasi letak banyak..sedap..semua lah..tapi bile dah mule untung ...semua jadi kurang ..kuantiti kurang kualiti pun kurang ...

Kerna Kasih Azriey Sinar said...

Ya betul Mawar, jika dah maju mula mengurangkan kuantiti dan kualiti macamne nak dapat rezeki yang diberkati untuk sara anak isteri, dihormati...dan mati nanti...

Faarihin said...

salam.. eee.. kedekutnya nasi lemak yg sebelah kiri tu.. bape sen tu? errmm.. dah lama tak makan nasi lemak bungkus ni.. yg sebelah kanan tu sungguh menyelerakan.. huhuhu.. (^__^)

nak jadi peniaga semuanya kena ikhlas kerana Allah kan.. entry ni boleh dijadikan rujukan ntuk masa dpn ni.. (^__^)

Boo-lah said...

yg penting pandai beza yg mn satu terbaik.. fikir sblm buat kputusan!

+kalau gambaq nasik lemak tuhang ambik sendiri lagi best!

dotblogspotdotkom said...

9/10 punca rezeki datang nye dari berniaga.. tapi tak ramai yang berniaga dengan ikhlas....

Kembali ke Halaman Utama