1 Tenaga yang paling kuat di dunia yang 1 ini adalah kasih sayang. Tanpa kasih sayang kita tak akan ber 1. Hormati dan sayangilah kerana Allah yang 1. Kita, 1 Agama, 1 Al-Quran, 1 Kiblat, 1 hari Merdeka, 1 hari raya, 1 Negara dan 1 Dunia. Jangan kerana 1 sebab kita bermusuh antara 1 sama lain. Kekuatkan ikatan 1 ini semoga tercapai 1 matlamat iaitu Sinar Kasih Sayang 1 Dunia...
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Pernah saya dengar kata² yang boleh dikongsi bersama
|Ilmu bukan pada orang dewasa @ orang yang belajar tinggi sahaja, jadi janganlah kita tunjuk ego seolah kita mengetahui segalanya. Walaupun sesuatu teguran positif @ ilmu datang dari seorang budak kecil. Terimalah|

Terima Kasih Pada Yang Sudi Ziarah Disini, Pandangan Sahabat² mungkin lebih baik dari saya. Sama²lah kita berkongsi ilmu untuk hari ini dan masa depan kita dan semua... Sampaikan Komen Pendapat sahabat...Mudah²an kita dapat memperbaiki diri menjadi lebih baik.Terima Kasih...
Perjalanan Kisah Kasih Azriey... http://www.facebook.com/sinarmawaddah

Tuesday, February 15, 2011

‎|Aku Bukan Penyair Cinta|

Sebelum saya zahirkan cerita AKU BUKAN PENYAIR CINTA, saya nak habaq mai nih emmm! AKU BUKAN PENYAIR CINTA bukan dimaksudkan dengan diri Azriey dan jangan anggap saya ni menghalusi realiti. Ramai berkata, saya terlalu halusi dalam berbahasa "terkecik jugalah hati nih", Sebenarnya saya cakap apa yang benar dan dari sumber - sumber rujukkan yang saya yakin.

Kehidupan, bila dikejarnya keseronokan maka lekalah kita untuk mencari keberkatan "ilmu Agama".( jika kita faham ilmu agama, kita tak mudah melatah pada kata2 TEGURAN yang baik untuk diri... insyaAllah ).
Jom! Sama - sama kita mencari dan memberi ilmu "semoga ia menjadi iman dan amal".

Teringat saya dengan kata - kata Ustaz, “Dunia akhir zaman jika kita menegur kesilapan @ selalu memberi nasihat pada orang dan bercerita TENTANG kebenaran mesti ada yang membangkang dan sahabat2 tak mahu mendekati… (tak mahu berkawan)”. Biarlah orang nak kata pe pun, asal apa yang saya ada "ilmu" saya tak KEDEKUT "berkongsi" di blogger di facebook di youtube MILIK SAYA dan dimana²… InsyaAllah...

Ok jom layan “AKU BUKAN PENYAIR CINTA”

Cinta engkaulah mawar engkaulah penawar, Harum dan indah, mampu melupakan pecinta pada kesakitan, tumpuan hanyut dibuai cinta, lupa sebenarnya diri dalam derita. Sanggup lakukan apa saja demi cinta, merendah diri memuja cinta. Merasa diri tak segagah Indra Putra, penuh sakti, kacak serta berani, tak sehebat hang jebat tak sesetia hang Tuah . Tapi aku tetap aku. Merintih meminta agar "Dengarlah bisikkan ku, rindu ku rindumu bersatu, Datanglah datang kasih, Bersama alam indah ini, dengan kalimah cinta, Cinta alam hidup kita. Hanyalah cinta saja yang dapat menjalinkan kita, Walau dimana jua..."

Perh! Bertuah nak mengaku jiwang bila berhadapan dengan kawan² seperjuangan. Berpakaian brutal macammana pun bila main dengan cinta ni mesti bersyair bermadah dan yang paling kecewi sekali menangis kejar cinta tak dapat. Hahaha! Tapi itulah realiti pukulan cinta.Dari yang tak pernah² jiwang dan tak pernah² bersyair bila ada awek, nak jaga hati @ nak memikat punya pasai, mesti pandai karang ayat jiwang. Sekali baca mesti cair ayat dikarang. Yang paling dasyat, buat lagu terus hahaha!

Tapi yang sebenar²nya ni, tahu ke apa itu cinta sebenar? Cinta betul ke perlu berakhir dengan perkahwinan? Macammana pengorbanan cinta tu ? Betul ke diri tu sudah layak untuk bercinta ? Eh! Banyak persoalan lagilah perlu dijawab sebelum realitikan cinta. Jangan biarkan cinta jadi dendam seusia dunia.

Saya jawab soalan diatas dari pengalaman mencari erti kehidupan. Fakta dan sumber banyak dari kuliah2, sumber2 rujukkan dan motivasi. Pernah saya dengar satu kajian tentang kematangan manusia. Kajian itu mengukur, manusia akan fikir erti kehidupan apabila bermulanya umur 22 @ 23 tahun keatas. Tapi itu belum bererti DIRI sudah layak untuk mendirikan rumahtangga. Jika kesedaran itu lahir pada usia itu, diri masih kosong tanpa kerjaya @ ilmu yang stabil, hati²lah jika mahu membina mahligai BERUMAHTANGGA itu, kerana untuk menjadi seorang pemimpin rumah tangga perlulah melengkapkan diri dengan ilmu "CINTA BERMULA DENGAN IMAN" demi kesempurnaan rumahtangga kelak sebab jika dah berumah tangga, maka masa disaat itu mungkin terlalu padat jauh berbeza dengan diri semasa membujang dulu. Oleh itu marilah sama - sama kita "tak kira lelaki mahupun perempuan" gunakan masa bujang ini mencari ilmu untuk hari esok.

Demi masa kita selalu kerugian, gunakan sebaik mungkin. Carilah jawapan kekurangan diri dulu sebelum mendirikan rumahtangga. Moga kehidupan rumah tangga nanti tak goyang dan bersinar penuh dengan kasih sayang.Aminn...

Apakah itu cinta ?
Cinta adalah dua hati menjadi satu tapi cinta itu mestilah bersih dan murni. Janganlah mencemarkan cinta itu dengan perbuatan keji dan dosa. Cinta mestilah berakhir dengan perkahwinan yang ada kebaikkan didalamnya.

Cinta betul ke perlu berakhir dengan perkahwinan dan bagaimana pengorbanan ?
Cinta tak semestinya perlu berakhir dengan perkahwinan sekiranya tak ada kebaikkan didalamnya kerana perpisahan bukan bererti diri tidak menyintai si pecinta tapi itulah pengorbanan dan tanda kasih. Jika dilangsungkan @ berakhir juga dengan perkahwinan mungkin diri si pecinta akan menderita. Dengan sebab itu lebih baik buktikan kasih sayang itu sejati dengan lepaskan dia... Bukankah itu tanda kita sayang dan amat menyintai pecinta, melepaskan dia mencari kehidupan yang lebih baik. Setiap halangan mungkin ada hikmahnya, tambah pula halangan ibu bapa. Lebih baik ikut cakap ibubapa kerana walau busuk @ buruk manapun ibubapa sampai kemati mereka tetap ibu dan bapa kita tapi jika pecinta tidak kemana kerana ia boleh dicerai. Ibubapa buatlah macammana pun ia tetap ibu dan bapa kita.

P/S: Manusia boleh berubah bila² masa sahaja tapi ada benda orang tak boleh ubah sampai bila² iaitu status anak dara & teruna. Jagalah ia untuk hari bahagia…

Cinta tak boleh dipaksa untuk dicintai dan dikahwini ( cth: melakukan kejahilan "berzina" kononnya ikat ikatan kasih (ini juga memaksa cinta). Agama dah mengajar kita ERTI KEHIDUPAN.JOM! KITA PAKAT2 CARI JAWAPANNYA. Tinggal yang haram, Allah akan diganti dengan yg halal.

Sekarang macammana mengaku ke diri tu penyair cinta @ AKU BUKAN PENYAIR CINTA ???

CINTA MESTILAH BERMULA DENGAN IMAN...

Apa yang kurang adalah dari kesilapan saya dan yang baik DARI ALLAH S.W.T...

Kemaskini dan Ulang kembali |2/26/10 Tarikh Asal |

13 Komen disini:

Nur Syahirah Qahira Binti NOrdin said...

salam..
betol2,muktamad.
kerana cinta ku yang begitu hebat untukmu,
ku lepaskan mu untuk kau memenuhi fasa cintamu...
[kenangan bersamamu masih mekar diingatanku]
(sedehh wewwwwsss)

Mawar_berduri said...

mm..banyak btolnya...lagipun kita yang akan buat pilihan hidup kita...dan berdoalah supaya pilihan kita diredhaiNya dan kekal ke alam syurga....amin ...

Boo-lah said...

cinta boleh dicipta atau ia datang dengan sendirinya..!?

Kerna Kasih Azriey Sinar said...

Susah nak jawab soalan ko boolah.aku tak berani bagi jawapn hehehe! takut tersalah, dikritik sakan hehehe! klu dicipta biarlah ada batas, jgn membawa kemusnahan... datang dgn sendiri? emm cipta @ datang sendiri,klu jodoh x kemana. tapi bila datang sndr ia dr hati rasanya itu lg best..eh! apa aku bergebang nih...hehehe! kita tanya pendapat kekawanlah..sape ada jawapan? khabarkan pada boolah kita nih..

~ana SoLehah~ said...

salam sahabat..

"Cinta itu indah.. bak bunga2 ditaman, berwarna warni, menenangkn hati..jika selalu disirami dengan taqwa.. namun, Cinta itu Sengsara.. bak api2 neraka, membakar jiwa2.. jika selalu dinodai dan dipalit kemaksiatan yang mengundang murka Sang PenCipta Cinta.. Insan MenDuakan-Nya tanpa Suara.. Merindui selain-Nya tanpa bicara.. Cinta pada Makhluk-Nya membutakn mata, menggelapkan hati.. tidak kelihatan sinar cahaya cinta Agung-Nya..Namun, apabila insan itu berubah hati..Pada-Nya juga insan meratap..meminta simpati.. Allah pertemukan insan dengan insan..agar bersatu cinta berlandas Redha-Nya.. bersatu jiwa dgn ikatan syariat-Nya.. bersatu Jasad2 insan yg halal dalam rahmat-Nya.. Jangan nodai cinta..!"

huhu~~~

nak juga lawan ngn encik Azriey punye ayat.. :p

xde lah..

nak bg pendapat skit kot..

tentang entry kali ni..

erm.. :-)

"cinta tak semestinye berakhir dgn perkahwinan"

sakit ayat nih..
ayat nih untuk y bcinta sblum berkahwin jer..

ana rase seeloknye elakkan lah bercinta sebelum berkahwin..
jgn menjerumuskan hati kita kepada pengharapan yg tak pasti..
apabila kita bercinta..
kita pasti berharap..
berharap suatu mse nti akn hidup bersama org tercinta..
apabila kita berharap..
sampai satu ketika impian untuk bersama tidak kesampaian, akan kecewalah hati kita..merana lah jiwa..
pada mase ini mulalah kita menyalahkan takdir..
berkeluh kesah lah hati kita..

"mengapa dia tinggalkan aku..??"

"mengapa aku tak boleh hidup ngan dia??"

dan paling menakutkan hingga smpai tahap kita menyalahkan Allah..
sampai tahap kita berburuk sangka pd Allah..

"Tuhan tak adil.. aku dah cinta dia separuh nyawa, nape dia pilih org lain.. nape Tuhan bg dia kat org lain??"

Na'uzubillah..

Andai terjadi demikian..segeralah bertaubat..!!

***************

tentang pengorbanan..

ape yang sanggup dikorbankan demi cinta??? <<-- ayat nur kasih..hihi

'Korban Cinta'..

melepaskan org yang kita syg pada org lain juga tak salah..
tanda kita syg pada saudara kita..
kita beri ape yang kita syg..

tapi dalam kes yang laen..
kita kne tengok juga pada siapa kite nak 'beralah' tu..
**************

erm..

"cinta boleh dicipta atau ia datang dengan sendirinya..!?"

Sape lah kita ni untuk mencipta cinta..
kita hamba hanya mampu memupuk cinta..
menyuburkan cinta..
cinta tu dari Allah..
Allah yang meletak cinta dalam hati kita..
{jadi kalo rase cinta tak datang2 jugak mintaklah pada Allah}

Hamba tak bleh cipta cinta..
"buat2 cinta" banyak :p
leh ana katakan "cinta plastik"..
yang tu mnusia expert..huhu~~

tentang cinta datang sendri.. :-)

cinta tu hadirnya tak dijangka..

cinta juga boleh datang sendiri..

dan boleh juga kite cari cinta..

tapi dalam mencari tu kene lah dgn cara yang btol..
berdoa dan bertawakkal pd Allah..
mintak pada-Nya spy bertemu seseorang yg dicintai..
seorang yg soleh @ solehah..

berusaha skit.. jgn tunggu datang je.. :p

lebey2 kalo dah terlanjut usia tu..
takut2 terbujang lapok..

huhu~~

mybe skadar itu sedikit 'bicara' ana.. jika ade tersilap salah dalam bicara ini.. mengguris mn2 hati.. mohon kemaafan..

^_^ jiwang jugak kamo Azriey..huhu~
ape pon chayok!

semoga setiap bicara bermanfaat kepada org2 beriman..

Mohd Rashdan Bin Abd Rahim said...

Azriey> hang tengok ayat last komen Cik Ana kita tu, awat hang tak marah dia, amboi kalau kawan hang kata hang marah no, aku sedih, sob sob sob.

Noor said...

andai kita mampu tuk mengetahui masa depan~

~ana SoLehah~ said...

hanya kata2 yang sedikit itu yg mampu ana berikan kpd sahabat2..

smoga dengan sedikit kata2 itu akn mberi kebaikan yang bnyk pd kite..

^_^

secangkir madu merah said...

cinta itu indah
cinta itu resah
dan cinta itu membuahkan rindu
yang tidak sudah sudah

tapi kadangkala...

cinta itu buta
cinta itu derita
dan cinta itu membuatkan jiwa gundah gulana

Kerna Kasih Azriey Sinar said...

Terima kasih pada semua, temasuk cik RD kita. hehehe! mungkin RD salah phm dgn sy hr tu. Maaf klu de salah silap dlm gtalk hr tu... Aku buat lampiran cinta slalu dtg kontroversi,tp aku hanya menyampaikan msj bkn bererti aku nk berjiwang disini.hehehe! maaf noh, nnt hg blk kmpg kita jmp.rindu kat hg hehehe!

Saya sampaikan disini moga kita remaja yg belum kahwin dapat membentuk diri menjadi insan suci dan dapat membentuk generasi akan datang. Tanpa ilmu segalanya susah. apa pun carilah ilmu...

Ana - emmm azriey kagum dgn masej ana. ana banyak bg msj berguna dlm lampiran az. terima kasih banyak² dan jom kita pakat² renung²kan.

Moga apa yg baik disini kita sama² manfaat. sampaikan ilmu yg baik moga kita sama² jd lebih baik...

~ana SoLehah~ said...

Subhanallah..
Alhamdulillah ^_^

prowirsclub said...

kt 2ph en

cahaya keharumanku said...

hmm..nk share pndapat ana solehah..byk mesej berguna..trima kasih pd az jgk..=))

Kembali ke Halaman Utama