1 Tenaga yang paling kuat di dunia yang 1 ini adalah kasih sayang. Tanpa kasih sayang kita tak akan ber 1. Hormati dan sayangilah kerana Allah yang 1. Kita, 1 Agama, 1 Al-Quran, 1 Kiblat, 1 hari Merdeka, 1 hari raya, 1 Negara dan 1 Dunia. Jangan kerana 1 sebab kita bermusuh antara 1 sama lain. Kekuatkan ikatan 1 ini semoga tercapai 1 matlamat iaitu Sinar Kasih Sayang 1 Dunia...
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Pernah saya dengar kata² yang boleh dikongsi bersama
|Ilmu bukan pada orang dewasa @ orang yang belajar tinggi sahaja, jadi janganlah kita tunjuk ego seolah kita mengetahui segalanya. Walaupun sesuatu teguran positif @ ilmu datang dari seorang budak kecil. Terimalah|

Terima Kasih Pada Yang Sudi Ziarah Disini, Pandangan Sahabat² mungkin lebih baik dari saya. Sama²lah kita berkongsi ilmu untuk hari ini dan masa depan kita dan semua... Sampaikan Komen Pendapat sahabat...Mudah²an kita dapat memperbaiki diri menjadi lebih baik.Terima Kasih...
Perjalanan Kisah Kasih Azriey... http://www.facebook.com/sinarmawaddah

Sunday, November 22, 2009

Nasib Je Nih ... | Kikis Tabiat Buruk |

Sekali kita pandang macam nak marah pun ada. Tapi sebaliknya pula, bukan kita yang marah dia, dia yang marah kita. Siapa yang salah sebenarnya ni ? Nak letak kereta ikut suka hati dengan alasan bodoh, “kereta buruk nak langgar pun langgarlah, letak 2 minit pun bising”. Ini la sikap segelintir orang kita bila cakap pakai nafsu dan kepentingan diri. Bukan masalah dia @ kereta buruk yang nak dipandang tapi ni membabitkan nyawa orang. Pikir pakai otak sikit la labu. Nak jadi kemalangan bukan kira masa @ tempat. Tak kiralah letak seminit pun @ fikir tak pernah pun kemalangan letak kereta begini. Kenapa hanya bergantung pada nasib yang boleh merosakkan diri dan orang lain sedangkan diri kita mampu lakukan yang terbaik ? ehhh! Ingat tak berdosa ka lakukan begini ? Semaikanlah sifat kasih sayang kita pada semua, kasih sayang bukan hanya pada belaian @ senyuman tapi pada setiap pekara. Contoh: mamat kereta buruk nih, klu dia sayang pada nyawa orang, dia tak akan letak kereta gini. Fikirlah lagi erti kasih sayang…

Jom kita tengok gelagat mamat sorang ni pula…


Perhh! Berkecai moto dia, ingatkan orang dia pun bersepai habis dah. Salah siapa ni ? tengok, dah le main lintas sesuka hati je, tu pun kira nasib je tu dia selamat. Membebel sakan dia, tak bersyukur langsung. Janganlah jadi macam dia ni, nasib hanya sekali je tak akan jadi buat kali kedua. Janganlah berasa bangga bila diri terselamat dari kemalangan. Kita hanya manusia biasa, bukan ada kuasa. Bersyukurlah kalau diri selamat. Fikirlah hikmah sebalik yang terjadi. Sesuatu yang buruk terjadi mungkin sebab kelalaian diri. Belajarlah dari kesilapan dan jangan ulang lagi…

P/s: jangan jadi macam mamat² nih. Doakan diri kita tak mengulangi kesilapan dan belajar dari kesilapan menjadi insan yang lebih penyayang. Aminn…

4 Komen disini:

Faarihin said...

Salam.. orang2 macam ni.. rasa cam nak rempuh aje keta dia. tap tak baik kan uat camtu.. ni mesti org yg jenis tak ada perasaan sebab tu sesuka ati dia je nk letak kat mana2.. memang menguji kesabaran kita aje..

shock skejap bile tgk motor tu kena rempuh ngan keta tu.. agak2nya sapa salah? igtkan mamat tu cedera la.. tgk rileks aje dia.. alhamdulillah dia slamat.. ni kadang2 kes tak ada tolak ansur dalam pemanduan..

pengajaran ni.. lepas ni jadi lah pemandu yang berhemat.. (^__^)

Azriey SinarMawaddah said...

azriey rasa yang salah si keta tu sbb dia tak ikut lampu isyarat.cuba tengok skali lagi, hanya diorang je kat situ masa kejadian lepas beberapa saat kereta meneru meneram.si mamat tu plak, klu tak, tak mungkin hot sampai mcm tu klu salah dia.betul x? tapi kejadian ni memang bernasib baik simamat tu.rempuh kuat tu...

Mawar_berduri said...

salam, mmm...orang kalau ade sikap pentingkan diri sendiri memang tak peduli orang lain...kalau yang kereta buruk die cakap 'xpe kereta buruk nak langgarpun X pe" tapi kalau kereta baru plak..." berani la nak langgar kereta baru tu, saman baru tau"........susah kan kalau ade manusia yang selfish ni ..

Azriey SinarMawaddah said...

betul tu mawar, susah bila orang mementingkan diri sendiri dan takde sifat kasih sayang serta menghormati orang lain nih. suka dengan ego diorang seolah apa yg diorang bt tu betul. klu tak jadi sesuatu yang buruk boleh la ranggi bersuara tapi bila terjadi, muka "bacul" mcm hampeh ja.

sama²lah kita renung² keegowan diri, jika rasa telalu tebal, kikislah ia dr diri itu.tanamkan sifat penyayang pada bumi Allah ini.semua orang menikmatinya bukan kita sahaja...

Kembali ke Halaman Utama