1 Tenaga yang paling kuat di dunia yang 1 ini adalah kasih sayang. Tanpa kasih sayang kita tak akan ber 1. Hormati dan sayangilah kerana Allah yang 1. Kita, 1 Agama, 1 Al-Quran, 1 Kiblat, 1 hari Merdeka, 1 hari raya, 1 Negara dan 1 Dunia. Jangan kerana 1 sebab kita bermusuh antara 1 sama lain. Kekuatkan ikatan 1 ini semoga tercapai 1 matlamat iaitu Sinar Kasih Sayang 1 Dunia...
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Pernah saya dengar kata² yang boleh dikongsi bersama
|Ilmu bukan pada orang dewasa @ orang yang belajar tinggi sahaja, jadi janganlah kita tunjuk ego seolah kita mengetahui segalanya. Walaupun sesuatu teguran positif @ ilmu datang dari seorang budak kecil. Terimalah|

Terima Kasih Pada Yang Sudi Ziarah Disini, Pandangan Sahabat² mungkin lebih baik dari saya. Sama²lah kita berkongsi ilmu untuk hari ini dan masa depan kita dan semua... Sampaikan Komen Pendapat sahabat...Mudah²an kita dapat memperbaiki diri menjadi lebih baik.Terima Kasih...
Perjalanan Kisah Kasih Azriey... http://www.facebook.com/sinarmawaddah

Sunday, October 11, 2009

Apabila Maju Disalah Tafsir | Rahsia Perniagaan |

Sambungan Dari Vol 1

Usaha Tanda Kejayaan, Gunakan Nikmat Tangan...Bekerja.

Ceramah, menegur kesalahan @ menyampaikan bab yang berunsur nasihat mesti ramai yang tak suka dan ada yang kata kesat² serta ada sesetengah tak mahu berkawan (menjauhkan diri) dengan orang yang suka menegur kesalahan @ memberi nasihat. Teringat saya pada ceramah Ustaz Kazim, di Akhir Zaman orang yang menyampaikan masej dakwah @ menegur kesalahan rakan susah untuk mendapat @ rapat dengan kawan. Saya dapat rasa kerana banyak kali terjadi pada saya. Apabila kita cerita kebenaran tentang hukum perniagaan @ menegur kesalahan kawan dalam apa jua bab sekalipun mesti kena marah dan kawan jadi lawan (menjauhkan diri). Ada juga yang berkata "aku lebih tua pada hang, jangan dok tunjuk pandai lah". Inglatah ilmu bukan hanya pada orang dewasa @ yang berpelajaran tinggi sahaja... Dihati saya hanya 1, " jika kita yang tahu tak menyampaikan, siapa lagi yang nak menyampai?, adakah kita mahu melihat anak bangsa terus kejahilan?". terjawab persoalan itulah, saya terpaksa menegur juga walaupun pahit akan diterima, moga 1 hari nanti akan hadir kesedaran pada yang menerima teguran ikhlas penyampai... Bukan bererti apabila saya menyampaikan mesej @ teguran terus diguna pakai. Jika ragu², terima dan kajilah dulu. Jika ia positif dan boleh diterima akal serta untuk kehidupan yang lebih sempurna, bawalah ia dalam kehidupan. Teguran selalunya bukan untuk diri penegur tapi untuk kebaikan pada yang ditegur dan bukan kerana nama...

Apabila maju disalah tafsir sebelum ini saya dah lampirkan 10 pengalaman, kali ini saya nak halusi sedikit tapi cuma sekadar pengalaman saya. Jangan lupa niat mesti kerana Allah taala bukan kerana manusia @ mahu kaya.

Pertama:
Jangan lupa pada ibu bapa, pengorbanan mereka sangatlah berharga dan tiada nilai dari wang ringgit. Tiap² bulan berilah pada mereka, tak banyak sikit pun tak pa. Ibu bapa selalunya memahami anaknya. Jangan sesekali anak tak memahami ibu bapa... Mudahan rezeki diberkati dan dimurahkan...

Kedua:
Rajin²lah bersedekah. Rezeki kita bukan untuk diri kita sahaja, ia untuk semua. RM10 dalam tangan kita, tidak semestinya untuk perut kita. Renung²lah, kadang² dalam kita nak pergi kedai makan tiba² tayar pancit. Jadi saat itu rezeki pi mana? Bersedekahlah mudahan jalan hidup dipermudahkan dan dimurahkan rezeki..

Ketiga:
Jika orang boleh berjaya kenapa kita tak boleh? Bukankah kita juga manusia sepertimana orang lain? Maknanya tiada alasanlah jika bidang yang diceburi diberi jawapan negetif. Contoh: " Hang tak apa la, ayah hang kaya bolehlah buka bengkel basikal ni". Sepatutnya? "Tak pa aku kerja sungguh² simpan duit, satu hari aku mesti boleh berjaya macam orang kaya".

Keempat:
KUNCI. Yang ni paling saya suka sekali sebab ia satu benda yang paling mencabar kerana kena kaji. Kenapa saya kata macam ni? Fikirlah kunci yang banyak nak buka satu pintu. Terlalu susahkan? Tak nampak lagi? Ok tengok penyanyi, macammana mereka boleh lontarkan suara tinggi²? selalu tak dengar mereka kata "key" kena betul. Bila dah dapat "key" betul, mudahlah nak menyanyi lagu pe pun. Tak nampak lagi? Tengok Mazlan petpet pulak, dia dapat "key" cara main terompet dengan tangan. Kalau kita tahu cara melipat lidah, membentukkan tangan, kembungkan mulut dll mesti kita boleh lakukan macam Mazlan juga. Tak nampak juga? Lu pikirlah sendiri hehehe! Carilah kunci cara untuk memudahkan urusan perniagaan, jika kita dah dapat pasti mudah urusan niaga. Renung komputer, masih belum dapat limit kunci kecanggihan sebab itu masih ada yang lebih hebat dari sebelumnya...

Kelima:
Disiplin, Semua orang tahu disiplin perlu dalam apa jua pekara. Baru jadi seorang yang berjaya...

Keenam:
Terima pendapat orang. Jangan mudah melatah jika orang tegur kita. Kadang² ada benar kata orang yang menegur itu. Disitu mungkin dapat kita perbaiki kualiti kuantiti kerja kita.

Ketujuh:
Bersyukurlah selalu. Bersyukur tak bererti menadah tangan berdoa mengucapkan syukur sahaja. Sepertimana yang saya tulis diatas dan yang sebelum ni. Tak lupa pada ibubapa, bersedekah, buat kerja dengan ikhlas tak tipu orang dll lagi.

" Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti kami akan menambah nikmat kepadamu dan jika kamu mengingkari nikmatku maka sesungguhnya azab ku amat pedih"

3 Komen disini:

Nur Syahirah Qahira Binti NOrdin said...

salam..

"9/10 kekayaan itu dtg dari perniagaan"..

tp kena tengok jugak lah org yang menjalankan tu mcm mana..kalau asyik berniaga, tp lupa amal ibadat, tak menjadi jugak...

"Allah tak pernah membebankan hambaNya dengan sesuatu ujian yang hambanya tak mampu hadapi, setiap ujian itu pasti Allah sediakan penawarnya sekali, penawar itulah yang saya cari"

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila
klik disini. Semoga bermanfaat insyaAllah..Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain(Hadis riwayat Al-Qudhi).

blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis.. Semoga sejahtera dan semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

Kerna Kasih Azriey Sinar said...

Terima kasih bujang susah dan syahirah. Betul kata syahirah dan saya dah buat 2 lampiran bab ni. untung ya 9/10 tp bukan hanya pada duit. bila berniaga kita nmpklah nikmat 9/10 itu...

Kembali ke Halaman Utama