1 Tenaga yang paling kuat di dunia yang 1 ini adalah kasih sayang. Tanpa kasih sayang kita tak akan ber 1. Hormati dan sayangilah kerana Allah yang 1. Kita, 1 Agama, 1 Al-Quran, 1 Kiblat, 1 hari Merdeka, 1 hari raya, 1 Negara dan 1 Dunia. Jangan kerana 1 sebab kita bermusuh antara 1 sama lain. Kekuatkan ikatan 1 ini semoga tercapai 1 matlamat iaitu Sinar Kasih Sayang 1 Dunia...
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Pernah saya dengar kata² yang boleh dikongsi bersama
|Ilmu bukan pada orang dewasa @ orang yang belajar tinggi sahaja, jadi janganlah kita tunjuk ego seolah kita mengetahui segalanya. Walaupun sesuatu teguran positif @ ilmu datang dari seorang budak kecil. Terimalah|

Terima Kasih Pada Yang Sudi Ziarah Disini, Pandangan Sahabat² mungkin lebih baik dari saya. Sama²lah kita berkongsi ilmu untuk hari ini dan masa depan kita dan semua... Sampaikan Komen Pendapat sahabat...Mudah²an kita dapat memperbaiki diri menjadi lebih baik.Terima Kasih...
Perjalanan Kisah Kasih Azriey... http://www.facebook.com/sinarmawaddah

Monday, May 16, 2011

What you give, You get back | Apa Yang Penting Kerjasama |

.


Untuk Lihat lebih jelas tulisan KLIK GAMBAR
Kita selalu mengharap semoga ada orang menyintai kita, ada orang memahami kita, ada orang membantu kita dan macam-macam lagi impian yang kita harapkan. Adakah semua impian ini akan tercapai jika hanya mengharap? Terlalu sukarkan, jika tidak berusaha. Usaha yang dimaksudkan bukan bererti pergi meminta-minta supaya ada yang memberi dengan berusaha merintih meminta simpati dengan kesedihan, melahirkan muka ehsan atau kata-kata manis merayu memuji semoga dengan perbuatan itu dapat menghasilkan impian yang diharapkan. Tetapi sebenarnya, berusahalah dengan memberi tanpa meminta balasan atas permberian itu, biarlah dari keikhlasan hati kerana Allah, insyaAllah akan datang KEBAIKKAN UNTUK DIRI yang pasti KUALITI NANTI.

Harapan Dan impian setiap orang, ingin menerima kasih sayang dari seseorang @ masyarakat sekeliling, tapi diri tak pernah memberi kasih sayang. Adakah ianya akan dimiliki jika hanya mengharap pada orang ? TIDAK MUNGKIN AKAN TERCAPAIKAN ? Semuanya bermula dari kita, jangan mengharap sesuatu itu bermula dari orang. Kalau kita memberi pasti kita dapat merasa " What you give, you get back".

Contohnya,
Pak mat tempey semasa perjalanan ke pekan, dalam hatinya mengharap orang disekeliling senyum padanya dan apabila bertemu seseorang yang dikenali berjalan dihadapannya, dipandang dengan bersahaja wajah sifulan itu tanpa melakar senyum dan tanpa berkata apa - apa masej teguran dengan hanya mengharap "dihatinya mengharap sifulan itu mulakan senyum @ teguran" ternyata harapan pak mat Tempey PUDAR dan merasa hairan. "Kenapa sifulan itu tak senyum pada ku?". Didalam hati, dia berkata "sombong betul sifulan ini".

Betulkah cara Pak mat Tempey ? Mengharap orang senyum dan dia tak pernah memulakannya. Sebenarnya siapa yang sombong ? kerana harapan itu ada pada diri yang MENGHARAP bukan pada yang MEMBERI...

KALAU PAK MAT TEMPEY MEMBERI SENYUMAN PASTI SENYUMAN ITU KEMBALI PADANYA.

Nampak tak disini, Pak Mat Tempey hanya mengharap senyuman itu orang yang memberi, mana mungkin ianya akan miliki sekiranya tak bermula dari dirinya. Tak percaya cuba lakukan "ada tak orang nak senyum jika kita tak mulakan senyuman".

Begitulah juga dalam apa jua perkara pun, janganlah kita mengharap sesuatu itu dari orang, sekiranya tak bermula dari kita dan harus ingat, jika kita telah memberi tapi tak tercapai pun apa yg diimpikan maka renunglah pada diri adakah ikhlas pemberian itu atau mungkin "TAK KENA TEMPAT" pemberian itu ... Berusahalah sehabis baik, untuk miliki yg terbaik...

*BERILAH PADA YANG BERHAK MENERIMA...INSYAALLAH KEBAIKKAN DARI PEMBERIAN ITU AKAN KEMBALI PADAMU...

*Jika Kamu Inginkan Kasih Sayang, Mulakan Dengan Dirimu Memberi Kasih Sayang itu, Pasti Kasih Sayang Itu Akan Kembali Pada Mu.

*"APA YANG PENTING KERJASAMA"
Bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi.Kehidupan ini BERPASANGAN "Siang Malam, Baik Buruk, Lelaki Perempuan, Susah Senang dll" Kalau Tanpa INI, bagaimana kita nak merasa/mengenal erti hidup DIDUNIA ?
-Tanpa SAKIT kita tak akan dapat merasa nikmat SIHAT.
-Tanpa KERJASAMA kita tak akan dapat rasa KASIH SAYANG.

P/S:
"La ni susahkan kita nak jumpa calon Suami/isteri yang baikkan ?"
CUBA FIKIR SEJENAK,
Kita mengharap yang terbaik ke kita usaha yang terbaik untuk diri sendiri ?
Ingat,
"walaupun kita dapat miliki yang terbaik tapi kalau diri kita tak berusaha yang terbaik, DIRI KITA TAK AKAN MENGENALI APA ITU KEBAIKKAN dan Mampukah kita merasa kebaikkan itu ?". MULAKAN DENGAN DIRI SENDIRI DULU, MEMBERI DAN MENGENALI APA ITU KEBAIKKAN.

1 Komen disini:

Azriey SinarMawaddah said...

"La ni susahkan kita nak jumpa calon Suami/isteri yang baikkan ?"
CUBA FIKIR SEJENAK,
Kita mengharap yang terbaik ke kita usaha yang terbaik untuk diri sendiri ?
Ingat,
"walaupun kita dapat miliki yang terbaik tapi kalau diri kita tak berusaha yang terbaik, DIRI KITA TAK AKAN MENGENALI APA ITU KEBAIKKAN dan Mampukah kita merasa kebaikkan itu ?". MULAKAN DENGAN DIRI SENDIRI DULU, MEMBERI DAN MENGENALI APA ITU KEBAIKKAN.

Kembali ke Halaman Utama